Svar: Hvordan får vi ham klippet?
19. marts 2013
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære mor-til-to-drenge
Det er en rigtig god idé at du bestiller tid hos en frisør - bare det at hele situationen er anderledes og at en anden end mor klipper, kan godt være med til at gøre en forskel.
Det kan nogle gange hjælpe, hvis han kan sidde på dit skød imens, andre gange vil det være fint, hvis du kan holde ham i hånden imens og andre gange vil det være bedre, hvis du går lidt væk, så han ikke lige kan se dig - og så lader frisøren tager over - "jeg sætter mig her og læser lidt imens" eller lignende, så du stadig er der, men på afstand og så du samtidig signalerer, at det her kan han sagtens klare.
Der findes også specielle børnefrisører, hvor de har en særlig stol eller hvor der er mulighed for at se tegnefilm imens osv. og det kan naturligvis være et forsøg værd. Men et eller andet sted tænker jeg at I jeres situation, vil det være rigtig fint, hvis I prøver ikke at gøre for stort et nummer ud af det, men tager det som det mest naturlige i verden, at han skal have klippet sit hår.
Jeg tænker også at det er meget vigtigt at I anderkender ham og hans egen vilje - behøver han at blive klippet, hvis han nu har det fint med at have længere hår? Og kan I evt. forklare at han kun skal "have klippet spidser" eller lignende. Han er jo så lille at han kan tro at I fjerner alt håret ..
Jeg tænker også at han måske er bange for trimmeren og at I skal prøve at undgå denne. Lad frisøren klippe ham lidt med en saks og når han finder ud af at det går okay, så vil han være mere modig næste gang. Tag kun lidt af håret, så han er tryg og får en succesoplevelse ud af det og så tør mere senere hen.
Det kan være en god idé at du før I kommer, taler med frisøren om at han ikke bryder sig om at blive klippet og hvordan du tænker det vil fungere bedst. Det er en god idé at du ikke lader ham høre at han har svært ved det, for så vil han naturligt kunne føle at han har sværere ved det end han måske har ...
Du kan finde nogle børnebøger der handler om at skulle klippes. Prøv at spørge på biblioteket. Der findes f.eks. "Anton skal klippes", "Kristoffer bliver karseklippet", "Tirsdag er vaskehårdag". Det kan nogle gange hjælpe at læse om andre og om de tanker og følelser de har og derigennem tale med jeres dreng om, hvad der er relevant for ham og hvad han så vil opleve :)
Og igen så kan det også være en god idé at lade det være okay, at han ikke vil. Det er jo mere jeres projekt end det er hans ...:)
Håber du kan bruge dette lidt videre ... :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske