Svar: Hvordan får vi ham klippet?

19. marts 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære mor-til-to-drenge

Det er en rigtig god idé at du bestiller tid hos en frisør - bare det at hele situationen er anderledes og at en anden end mor klipper, kan godt være med til at gøre en forskel.

Det kan nogle gange hjælpe, hvis han kan sidde på dit skød imens, andre gange vil det være fint, hvis du kan holde ham i hånden imens og andre gange vil det være bedre, hvis du går lidt væk, så han ikke lige kan se dig - og så lader frisøren tager over - "jeg sætter mig her og læser lidt imens" eller lignende, så du stadig er der, men på afstand og så du samtidig signalerer, at det her kan han sagtens klare.

Der findes også specielle børnefrisører, hvor de har en særlig stol eller hvor der er mulighed for at se tegnefilm imens osv. og det kan naturligvis være et forsøg værd. Men et eller andet sted tænker jeg at I jeres situation, vil det være rigtig fint, hvis I prøver ikke at gøre for stort et nummer ud af det, men tager det som det mest naturlige i verden, at han skal have klippet sit hår.

Jeg tænker også at det er meget vigtigt at I anderkender ham og hans egen vilje - behøver han at blive klippet, hvis han nu har det fint med at have længere hår? Og kan I evt. forklare at han kun skal "have klippet spidser" eller ...

Annonce

... lignende. Han er jo så lille at han kan tro at I fjerner alt håret ..

Jeg tænker også at han måske er bange for trimmeren og at I skal prøve at undgå denne. Lad frisøren klippe ham lidt med en saks og når han finder ud af at det går okay, så vil han være mere modig næste gang. Tag kun lidt af håret, så han er tryg og får en succesoplevelse ud af det og så tør mere senere hen.

Det kan være en god idé at du før I kommer, taler med frisøren om at han ikke bryder sig om at blive klippet og hvordan du tænker det vil fungere bedst. Det er en god idé at du ikke lader ham høre at han har svært ved det, for så vil han naturligt kunne føle at han har sværere ved det end han måske har ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Du kan finde nogle børnebøger der handler om at skulle klippes. Prøv at spørge på biblioteket. Der findes f.eks. "Anton skal klippes", "Kristoffer bliver karseklippet", "Tirsdag er vaskehårdag". Det kan nogle gange hjælpe at læse om andre og om de tanker og følelser de har og derigennem tale med jeres dreng om, hvad der er relevant for ham og hvad han så vil opleve :)

Og igen så kan det også være en god idé at lade det være okay, at han ikke vil. Det er jo mere jeres projekt end det er hans ...:)

Håber du kan bruge dette lidt videre ... :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.