Hvordan får vi ham klippet?

19. marts 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

Hvordan får vi ham klippet?

Kære Helen.

Tak for en god side – har læst med i flere år, men har nu brug for din hjælp.

Jeg ved ikke, hvordan vi skal få J på knap 3 år klippet. Han blev klippet for ca. ½ år siden, og så prøvede jeg selv at klippe ham for nogle måneder siden, med meget lidt held.

Han havde ellers lige set, at jeg havde klippet far og storebror (brugte både saks og trimmer) og J sagde selv, at han også skulle klippes. Han blev installeret med yndlingsfilmen, og lovning på slik når han er blevet klippet. Men allerede da jeg vil rede hans hår skubber han min hånd væk og kaster sig rundt i stolen. Jeg opfordrer ham til selv at prøve at rede håret med både kam og børste. Han får lov at holde saksen og tænde og slukke trimmeren. Men han skriger og kaster sig rundt lige så snart noget nærmer sig hans hår. Jeg fik klippet lidt rundt omkring med stort besvær og et dårligt resultat, men lidt kortere blev det da. Både ...

Annonce

... far og hans farmor, som kom på besøg imens, forsøgte også at klippe ham, men det hjalp heller ikke.

Jeg har ikke mod på at forsøge at klippe ham igen, så vi har bestemt at han skal til frisør næste gang. Men mit spørgsmål handler om, hvorvidt man kan tvinge ham til at blive klippet. Er det ikke overgreb hvis man skal holde ham fast, men hvordan skal man ellers få ham klippet? Han er bestemt heller ikke meget for hverken læge, tandlæge.

Jeg tænker, at vi måske kan få ham klippet af flere omgange, så det ikke er så galt, eller om vi bare trækker pinen på den måde. Jeg kan huske at storebroren var til tandlæge 3 gange på en måneds tid, og åbnede først munden den tredje gang…
Jeg har forsøgt at rede hans hår og nusse ham i håret så tit jeg kan komme til det, men det er ikke noget han bryder sig om, og skubber altid min hånd væk.

Glæder mig til at høre hvad du tænker.

Venlig hilsen
mor-til-to-drenge

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder