Brev:
Hvordan får vi ham klippet?
19. marts 2013
Alder:
2 år, 11 mdr.
Hvordan får vi ham klippet?
Kære Helen.
Tak for en god side – har læst med i flere år, men har nu brug for din hjælp.
Jeg ved ikke, hvordan vi skal få J på knap 3 år klippet. Han blev klippet for ca. ½ år siden, og så prøvede jeg selv at klippe ham for nogle måneder siden, med meget lidt held.
Han havde ellers lige set, at jeg havde klippet far og storebror (brugte både saks og trimmer) og J sagde selv, at han også skulle klippes. Han blev installeret med yndlingsfilmen, og lovning på slik når han er blevet klippet. Men allerede da jeg vil rede hans hår skubber han min hånd væk og kaster sig rundt i stolen. Jeg opfordrer ham til selv at prøve at rede håret med både kam og børste. Han får lov at holde saksen og tænde og slukke trimmeren. Men han skriger og kaster sig rundt lige så snart noget nærmer sig hans hår. Jeg fik klippet lidt rundt omkring med stort besvær og et dårligt resultat, men lidt kortere blev det da. Både far og hans farmor, som kom på besøg imens, forsøgte også at klippe ham, men det hjalp heller ikke.
Jeg har ikke mod på at forsøge at klippe ham igen, så vi har bestemt at han skal til frisør næste gang. Men mit spørgsmål handler om, hvorvidt man kan tvinge ham til at blive klippet. Er det ikke overgreb hvis man skal holde ham fast, men hvordan skal man ellers få ham klippet? Han er bestemt heller ikke meget for hverken læge, tandlæge.
Jeg tænker, at vi måske kan få ham klippet af flere omgange, så det ikke er så galt, eller om vi bare trækker pinen på den måde. Jeg kan huske at storebroren var til tandlæge 3 gange på en måneds tid, og åbnede først munden den tredje gang…
Jeg har forsøgt at rede hans hår og nusse ham i håret så tit jeg kan komme til det, men det er ikke noget han bryder sig om, og skubber altid min hånd væk.
Glæder mig til at høre hvad du tænker.
Venlig hilsen
mor-til-to-drenge