Svar: Kaster sin mad ned til hunden
14. marts 2013
Alder:
12 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev :)
Jeres dreng har en alder nu, hvor han ikke længere naturligt putter maden i munden for at spise og smage, men i stedet undersøger andre ting. Det kan være at smatte maden ud mellem fingrene, at banke skeen eller tallerkenen i bordet, at hælde sit vand op i maden eller komme maden op i glasset ... der er mange ting, der skal undersøges og meget der skal læres og også at se, hvad der sker, når han giver hunden maden i stedet for at spise den selv ...:)
Det er naturligt spændende for ham at se hunden og hvordan den reagerer på det han gør, men det er også interessant for ham at se, hvordan I reagerer. Han har en alder nu, hvor han godt ved, at han ved at gøre noget bestemt får jeres opmærksomhed og han har nu lært, at når han giver hunden sin mad, så reagerer I med at sige "Nej!" meget bestemt og få et særligt og måske lidt sjovt udtryk i ansigtet. Og dette afprøver han naturligt igen og igen.
Han lærer ved at dufte, mærke, smage, lytte og han lærer ved at gøre tingene igen og igen. Han afprøver hypoteser "hvad mon der sker, hvis jeg giver hunden mad?" - Han prøver og du siger nej. Ny hypotese afprøves "hvis jeg giver hunden mad, så siger mor nej?"- ja det gjorde hun. Ny hypotese "hvis jeg giver hunden maden, så siger far også nej?" - ja det gør han....
Dette skal afprøves rigtig mange gange og igen og igen og igen. Det er måden han lærer på og det skyldes alt sammen en iboende trang i ham til at lære verden at kende. Han har en indre lyst og trang til at udforske, til at undersøge og derved lære og det er vigtigt at I anerkender dette.
I må naturligvis gerne have visse regler og sætte lidt grænser, men han er stadig ikke gammel nok til at vide, hvad nej betyder. Han begynder stille og roligt at fornemme at nej er noget han ikke må og det er derfor han kikker på jer, og I kan se at han ved at I vil sige nej, men han gør det alligevel. Trangen til at lære og undersøge er stadig så stor, at den overhører det nej han får.
Det er fint at I siger nej og ryster på hovedet, så han kan se at det han gør er forkert. Men ofte vil det være rigtig godt, at I prøver at have fokus på det I gerne vil i stedet - så i stedet for at sige "Nej!", skælde ud, osv. vil det være rigtig godt f.eks. at sige "ind i munden skat, ind i munden", "mmm mam mam, smager godt", "mor smage, mor smage din mad?", "vil du smage mors mad?" osv. så fokus bliver på det at spise maden i stedet for at lege med den.
Med hensyn til at slå eller nive jer, så vil det hos små børn i jeres drengs alder ofte handle om at de endnu ikke mestrer at kærtegne. Han kan ikke ae jer kærligt, men kommer til at tage for hårdt fat eller kommer til at slå ud efter jer. Her er det vigtigt at I viser ham hvordan "ae-ae, skat, ae-ae" og på den måde viser, hvad han kan gøre i stedet.
Børn i jeres drengs alder kan nogle gange også komme til at bide, fordi de vil kysse og kærtegnet kommer til at tage over. Bedst som man sidder og kæler og kysser og krammer, så får man et sæt tænder i kinden, i skulderen eller i låret. Det er ikke for at gøre jer ondt, men er også kærtegn der kammer over. En slags "jeg elsker dig så højt, at jeg kunne spise dig". Her kan det være en god idé at afbryde jeres nærhed, før han forløber sig :)
Jeg håber ovenstående tanker hjælper lidt videre på vej. Læs også meget gerne min bog "Helens bog om dit barns udvikling", hvor jeg giver en beskrivelse af hvorfor børn gør som de gør og hvad jeres dreng måske vil fortælle jer, hvis han havde ord til det :)
Rigtig god weekend! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske