Slut med putteflaske

14. marts 2013

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Slut med putteflaske

Hej Helen.

Endnu engang, tak for alle dine gode svar. Vores lille datter er netop fyldt 1 år og du har ved flere lejligheder bidraget med gode råd og trøst.

Heldigvis har vi ikke haft brug for dig længe, men nu er der et nyt spørgsmål der presser sig på.

Vores lille datter er, som skrevet lige fyldt 1 år. De første 6 måneder af hendes liv var et rent helvede når det kom til hendes søvn. Hun skreg og skreg og skreg hver gang vi så meget som overvejede at putte hende. Hun har aldrig ville tage sutten og det viste sig at være en stor del af problemet. Hun manglede trygheden ved sovetider.
Det sidste halve år har hun sovet igennem næsten hver nat. Fra klokken 19.30 til 7.30 dagen efter. Hver gang hun skal putte (hun får som regel en enkelt lur i løbet af dagen) får hun en sutteflaske med ca. 200ml NAN2 med i seng (eller i barnevognen hvis det er en middagslur) og så falder hun i søvn. Nogen gange drikker hun den hele og så sutter hun videre på den i søvne. Andre gange smider hun den inden at have drukket det ...

Annonce

... hele.

Jeg er overbevist om, at hun bruger sutteflasken til at få stillet sit suttebehov og som tryghed ved sovetider.

Så vidt jeg har forstået er det meget normalt at man begynder at vende dem af med mælk omkring 1 års-alderen. Mit spørgsmål er nu hvordan vi griber det an? Jeg er næste sikker på at hun vil reagerer meget kraftigt hvis vi tager den fra hende, netop fordi det er hendes tryghed.

Vi har forsøgt at tage den fra hende og 'nøjes' med at gi hendes hendes Putteklud, men det tog hun virkelig ikke særlig pænt imod. Hun rejste sig op i sengen og skreg lige indtil vi kom ind. Vi forsøgte ca. 10-12 gange at gå ind, sige godnat, give hende puttekluden, ligge hende ned og gå igen. Hver gang rejste hun sig op og skreg på ny.
Til sidst gav vi op og hun fik sutteflasken og sov 2minutter efter.

Kan vi eventuelt skifte mælken ud med noget andet? eller måske nøjes med at blande 1mål NAN2 i vandet, så det stadig har smagen af mælk, men i teorien næsten kun er vand?

Vi ser frem til endnu et svar til dig :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor