Brev:
Slut med putteflaske
14. marts 2013
Alder:
12 mdr.
Slut med putteflaske
Hej Helen.
Endnu engang, tak for alle dine gode svar. Vores lille datter er netop fyldt 1 år og du har ved flere lejligheder bidraget med gode råd og trøst.
Heldigvis har vi ikke haft brug for dig længe, men nu er der et nyt spørgsmål der presser sig på.
Vores lille datter er, som skrevet lige fyldt 1 år. De første 6 måneder af hendes liv var et rent helvede når det kom til hendes søvn. Hun skreg og skreg og skreg hver gang vi så meget som overvejede at putte hende. Hun har aldrig ville tage sutten og det viste sig at være en stor del af problemet. Hun manglede trygheden ved sovetider.
Det sidste halve år har hun sovet igennem næsten hver nat. Fra klokken 19.30 til 7.30 dagen efter. Hver gang hun skal putte (hun får som regel en enkelt lur i løbet af dagen) får hun en sutteflaske med ca. 200ml NAN2 med i seng (eller i barnevognen hvis det er en middagslur) og så falder hun i søvn. Nogen gange drikker hun den hele og så sutter hun videre på den i søvne. Andre gange smider hun den inden at have drukket det hele.
Jeg er overbevist om, at hun bruger sutteflasken til at få stillet sit suttebehov og som tryghed ved sovetider.
Så vidt jeg har forstået er det meget normalt at man begynder at vende dem af med mælk omkring 1 års-alderen. Mit spørgsmål er nu hvordan vi griber det an? Jeg er næste sikker på at hun vil reagerer meget kraftigt hvis vi tager den fra hende, netop fordi det er hendes tryghed.
Vi har forsøgt at tage den fra hende og 'nøjes' med at gi hendes hendes Putteklud, men det tog hun virkelig ikke særlig pænt imod. Hun rejste sig op i sengen og skreg lige indtil vi kom ind. Vi forsøgte ca. 10-12 gange at gå ind, sige godnat, give hende puttekluden, ligge hende ned og gå igen. Hver gang rejste hun sig op og skreg på ny.
Til sidst gav vi op og hun fik sutteflasken og sov 2minutter efter.
Kan vi eventuelt skifte mælken ud med noget andet? eller måske nøjes med at blande 1mål NAN2 i vandet, så det stadig har smagen af mælk, men i teorien næsten kun er vand?
Vi ser frem til endnu et svar til dig :)