Svar: Indkøring i vuggestue
4. marts 2013
Alder:
14 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Jeg er ikke helt klar over, hvordan det foregår når I rejser og jeg er derfor i tvivl om hvorfor din datter skal i vuggestue. Er det meningen, at du skal begynde at arbejde inden for kort tid, så din datter skal i vuggestuen - om hun vil det eller ej? Eller er det fordi du tænker, at hun bedre vil kunne blive stimuleret der, end hun vil kunne derhjemme, hvorfor du vælger at sende hende af sted? Jeg spørger fordi det måske ville være bedre, hvis hun kunne være hjemme hos dig - modsat, så kan det jo være nødvendigt med vuggestuen, og så skal hun jo lære det ...
Hvis hun skal af sted i vuggestue, så vil jeg anbefale at du prøver at være der sammen med hende. At du lige nu prioriterer at bruge nogle timer sammen med hende hver dag. Hun spejler sig i dig og de signaler du sender og lige nu er alt utrygt og nyt. Hvis hun kan se at du er rolig, hvis hun mærker at du slapper af, smiler og snakker med de andre børn og voksne, at du er helt tryg og glad ved stedet og ved de andre, så vil hun naturligt kunne spejle sig i dette og derfor også selv blive mere tryg.
Hun vil starte med at sidde hos dig og det vil være vigtigt for hende at have sin trygge base hos sig. Og i takt med at hun mærker at du er der, at du ikke forlader hende og lader hende være alene i alt det nye, så vil hun naturligt turde sidde lidt ved dine fødder, vil ture tage kontakt til de andre børn og vokse og stille og roligt turde bevæge sig lidt rundt på egen hånd. Hun vil se på dig, komme tilbage til dig, lige skulle have et knus, tankes op og mærke at du er der, og du skal opmuntrer hende og signalere at det er helt okay "jeg er lige her skat", så hun stille og roligt tør være der og forstår at det er okay.
Når du mærker at hun er helt tryg ved situationen og begynder at kunne kommunikere med de andre, når du mærker at de andre voksne kan henvende sig til hende uden at hun bliver ked af det osv. så kan I begynde at øve at du går fra hende. Men først skal I være der, hun skal se og opleve at det er okay, at du er tryg og at hun således kan være tryg. I skal spise sammen med de andre børn, I skal lege og snakke med de andre børn og vokse, deltage i hverdagen sammen, og hun skal opleve at det er hyggeligt og trygt - netop fordi du er der.
Det er i forvejen meget stressende for børn at starte i institution og jeres datter skal ud over at vænne sig til institutionslivet også vænne sig til et helt nyt land, nyt sprog, nye og anderledes rutiner. Det er naturligt rigtig hårdt for hende og hun kan kun vise dig, hvor hårdt det er, ved at klynge sig til dig - du er det sikre, den faste base i alt det nye og ukendte og det er helt naturligt at hun vil have dig og kun dig :)
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske