Svar: Søskendejalousi og puttes af mor

4. marts 2013

Kategori:
Alder:
4 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Rikke

Tak for dit brev :)

Det er rigtig dejligt at høre, at det går bedre og at jeres datter nyder at se billeder af sig selv som baby og høre historier om det :)

I forhold til putning om aftenen, så er det vigtigt ikke at gøre dette til en kamp og det er synd for hende, hvis hun skal falde i søvn grædende og ulykkelig. Og det er synd for jer - for det er ikke rart for nogen af jer, at afslutte dagen på denne måde.

Det kan være udmærket et par dage at lade far tager over, så der atter kommer ro på, men stille og roligt skal du naturligvis på banen og skal kunne putte hende igen. Og for at komme dette, så tænker jeg at det er rigtig vigtigt at du forsøger at komme lidt tæt på hende igen i løbet af dagen, præcis som du selv skriver.

Derudover tænker jeg også at det vil være rigtig godt at brede putteritualet ud. Så det ikke kun handler om lige det tidspunkt, hvor I sidder ved sengekanten, men f.eks. allerede starter, når hun f.eks nogle gange får et aftenbad. Her kan du f.eks. nogle gange bade hende og far derefter putte hende. Jo mere du er med i optakten til putningen, jo lettere vil det være at du fortsætter putningen.

Det vil også være naturligt at I begge kommer og siger godnat og I kan f.eks. godt lave en aftale om at du læser første godnathistorie, kysser godnat og ...

Annonce

... går ud og så kommer far og læser næste historie og kysser godnat. Igen - jo mere du har været med til noget af det, jo lettere vil det på sigt blive at du så læser begge historier og siger godnat.

I hverdagen er det naturligvis vigtigt at du viser hende og du må nogle gange også genre sige til hende direkte at du rigtig gerne vil hende. At det betyder noget for dig at sige godnat, at du nyder denne stund og gerne vil det. Sætte ord på, det kan hun godt have glæde af med den alder hun har.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og far skal på samme måde også bakke op om at du naturligvis sagtens kan, og igen direkte f.eks. sige "mor læser for dig, og så kommer jeg ind til dig bagefter", så hun hører at han støtter op om at du sagtens kan. Så hun ikke på den måde kan spille jer ud mod hinanden.

Det er også vigtigt at I forældre i hverdagen viser glæde for hinanden. At I tillader jer at kysse og holde om hinanden, at I går med hinanden i hånden, når I går tur osv. Så hun ser at I er en enhed. Hun skal naturligvis inviteres med, det er ikke fordi hun skal føle sig uden for, så hvis hun ser på jer, når I krammer, så giv hende knus også. Så hun også bekræftes i at I stadig vil hende, men ligeså meget bekræftes i at i jeres familie, så er der plads til jer alle fire :)

Jeg håber mine tanker hjælper videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor