Svar: Rastløs 4 årig dejlig pige

26. februar 2013

Kategori:
Alder:
4 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære stolt og lykkelig mor med lidt bekymringer

Tak for dit brev og din fine beskrivelse af din datter.

Du fortæller at hun sandsynligvis er særligt sensitiv og det kunne godt lyde sådan. Jeg vil derfor anbefale dig bogen "Særligt sensitive børn" af Elaine Aron. I den bog finder du mange idéer til hvordan du kan hjælpe din datter videre og også en forståelse for, hvorfor nogle af jeres konflikter i hverdagen måske opstår :)

Det er helt okay at hun bliver rastløs, det gør rigtig mange børn i jeres datters alder og det er vigtigt at du ikke tager over, hvor pædagogerne slipper, når du hente hende fra børnehave. Det er hyggeligt og dejligt, når I nogle gange har tid til at lave perler, tegne eller andet og det skal naturligvis prioriteres. Andre gange kan løsningen være at hun sidder og leger med perler imens du laver mad, så I stadig er sammen og kommunikerer, men laver hvert sit. Og atter andre gange så skal du tilbyde hende at hjælpe dig. Hun kan dække bord, være med til at lave mad, gøre rent osv. Og hun vil sandsynligvis nogle gange elske, at du inviterer hende med. Det kan også gøre hendes interesse for mad og at smage forskelligt mad større, hvis hun er med til selv at lave forskellige retter ... At deltage i madlavningen, være med til at bestemme, hvad der laves og være med i forberedelserne vil ofte være godt, fordi det også giver hende overblik og hun vil sætte pris på forudsigelighed.

Og lige med hensyn til det med mad og problemer ved middagsbordet, så er det generelt en god idé at lade hende styre det mere eller mindre selv. Hvis hun er særligt sensitiv, så er det ofte ekstra vigtigt for hende, at maden ikke er blandet sammen. Tingene skal ligge adskilt på tallerkenen, sovsen må ikke hældes over kartoflerne, måske vil hun helst spise pasta uden kødsovs og det er helt okay. Gør ikke noget stort nummer ud af det. Mange særligt sensitive børn bliver senere hen også vegetarer - så er du forberedt på det. Du skal ikke lave specielle retter til hende, men du må gerne tage hensyn på den måde at gryderetter f.eks. undgås de fleste af ugens dage :)

Med hensyn til hendes snak om trolde og lignende, som hun er bange for, så kan det være en god idé at forklare hende forskel mellem fantasi og virkelighed, hvad der er historier og film og hvad der kan ske rigtigt. Det betyder meget for hende netop at få forklaret forskellige ting og få viden om forskellige ting. ...

Annonce

... Når det er sagt, så betyder det dog også meget at blive taget alvorligt og hvis hun virkelig er bange for trolde og tror at de findes, så kan det være okay at sige det "okay, så siger vi at trolde findes - hvad skal vi så gøre ved det?" og hun vil så måske selv kunne komme med nogle idéer. Det er ikke for at kører med på vognen, men derimod for at give hende nogle redskaber til at tackle de situationer, som hun måske kan være lidt utryg ved. Du kan stille spørgsmål som "hvad tror du trolden ville gøre, hvis du mødte den?" eller "hvordan tror du den kunne komme væk igen?" eller lignende.

Med hensyn til bleen om natten, så tænker jeg at du skal lade hende beholde den på, lige nu har hun brug for den tryghed og det er helt okay.

Med hensyn til hendes opmærksomhed og bekymring for andre, så er det vigtigt at anerkende hvor godt det er at hun netop tænker på andre. Det er jo en medfødt gave hun har. Men nogle gange må du naturligvis også godt opfordre hende til og forklare hende at tingene er til hende og hun behøver ikke altid dele - men sådan er hun, det kan du nok ikke og skal du nok ikke lave om :) Du skal dog være bevidst om at hun vil opleve modstand mange gange og blive ked af det, for når hun starter i skole så vil de andre børn ikke vise hende samme hensyn - og det kan være rigtig hård læring, for en pige som din.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til at sove hos bedsteforældrene, så skal hun naturligvis ikke sove der, hvor hun ikke føler sig tryg og parat til det. Og I gør umiddelbart det rigtige ved at opfordre til at de generelt bruger mere tid sammen i hverdagene og lærer hinanden at kende. Du må her beskytte hende og sige "hun har brug for mere tid" og når hun bliver sammenlignet med sin fætter, så må du sige "ja men børn er jo forskellige". Det lyder ikke som om at det nytter at diskutere eller forklare så meget ...

Den søde tand må stilles ved lidt smoorthies osv. som du allerede gør. Du kan også lave en lille frugtskål med forskelligt udskåret frugt. Du kan også lave en råkostsalat med gulerod, æble, rosiner, måske lidt ananas eller appelsin og måske lidt kokos en gang imellem, som hun kan få om eftermiddagen. Så gør det heller ikke så meget, hvis hun ikke spiser så mange grøntsager om aftenen ...

Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre - og igen - læs bogen af Elaine Aron, som jeg tror du kan få meget ud af :) Du finder den i min bogguide under "udvikling".

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.