Rastløs 4 årig dejlig pige

26. februar 2013

Kategori:
Alder:
4 år

Rastløs 4 årig dejlig pige

Kære Helen.

Så er vi atter rendt ind i en periode med en del frustrationer og spørgsmål. Vores datter blev 4 år for 2 uger siden og ret efter og lidt op til har hun forandret sig en del... Eller man kan sige de ting der hele tiden har været er blevet "forstærket"..

Jeg har læst lidt om sensitive børn og er ikke et sekund i tvivl om vores datter er sensitiv. Hun er meget opmærksom på, hvordan alle har det, hver gang hun får noget skal hun lige sikre sig, der er noget til hendes lillebror, ellers gemmer hun og deler med ham. Hun opdager de mindste forandringer som når ting et flyttet rundt hjemme og hjem hun kommer i ofte. Hun stiller spørgsmål til alt muligt som man ikke lige synes en pige på 4 bør tænke på... Alt fra afstande, tid, død sygdom osv... Hun går ikke sådan og synger og danser for det er som om hun vil være 110 pct sikker før hun gør det, hun går til dans og er glad for at komme der, men hun øver slet ikke derhjemme som de andre forældre siger, deres børn gør hele tiden..

Hun er en dejlig pige og generelt en glad pige. Men krævende og rastløs forstået på den måde hun ikke rigtig kan underholde sig selv det mindste.
Hun leger med legetøj som dukker, LEGO mad legetøj osv. Det eneste der rigtig fanget hende er faktisk spil, male og lave perleplader eller perle halskæder som produceres i massevis. Hun spørger hele tiden om vi vil finde perler eller sidder og male også osv... Når vi kører bil skal vi ikke køre længere end 2 min før hun spørger hvornår vi er fremme og hun spørger konstant. Hun er megt optaget af tid: hvad er klokken, hvor lang tid tager det og hvornår kommer de og hvornår hvornår hvornår. Når vi så svarer om 1 time f.eks spørger hun: er det lang tid og hvor længe er en time... Altså spørge spørge spørge...

Når vi spiser er hun meget urolig... Og er blevet meget kræsen... Så hun kravler rundt på stolen og får ikke spist ret meget aftensmad (morgenmad elsker hun i alle former og spiser meget her...)

Vi har haft en del diskussioner henover bordet, da min mand ikke har kunne rumme de her uro og konflikt, men jeg har forsøgt at lægge en dæmper og tænkt at selvom det var træls ville jeg hellere prøve at bevare en god stemning og at hun får lidt mad. Synes dog hendes far er blevet bedre til at bevare roen, så det ikke blir en stor diskussion om madbordet.

For over et år siden var der en der bildte hende ind der var trolde, og siden der har hun være bange for alt muligt. Hun er ekstremt bange for mørke, at være alene. Hun vil aldrig på 1. Sal på sit værelse og lege uden os. Heller ikke når hun har legekammerat... Eller hvis hun ...

Annonce

... skal på wc skal vi gå med osv osv... Hvis hun f. eks er på vej op og lege med sin bror eller en veninde vender hun om og siger nej ikke derop, der er trolde, bjørne, tigere osv. Nogle gange er det som om hun pisker en stemning op, men omvendt tror jeg bestemt hun er bange for hun vil aldrig op uden os. Sjovt nok er der aldrig problemer når hun skal sove og vi går fra hende.

Hun lagde bleen for 13 mdr siden men har stadig den på om natten og vil ikke slippe den. Efterhånden er den tør 9 ud af 10 gange men er det mon også noget perfektionisme med hun ikke vil risikere uheld? Er sådan i tvivl om jeg skal lade hende ha den tryghed eller fjerne den selvom hun vil blive ked og sur?

Hendes lillebror tuller en del rundt og finder på alt muligt selv så ja hun kommer til at fylde en del til tider og det er lidt hårdt, men allermest er jeg bekymret for hende, fordi jeg synes det må være rigtig svært at være så afhængig og opmærksom på alting hele tiden...

Har du nogen ideer til hvordan vi hjælper hende ud af den her cirkel, så hun blir lidt mere fri og selvstændig??

Skal så siges at når hun så er sammen med nogle hun er rigtig tryg ved så er hun altid med på sjov og en rigtig glad pige.
Det ene hold bedsteforældre ser hun en del og er meget tryg ved og sover der også af og til og er det eneste sted hun har prøvet at sove.
De andre bedste er ikke så forstående overfor hun har det lidt svært med sådan noget og spørger hele tiden om hun ikke snart er stor nok til at komme og sove hos dem og hun har på ingen måder lyst. Hun kan godt li at være hos dem, men går helt i baglås, hvis det med at sove kommer på tale. Har prøvet at sige jeg synes de skal ha hende lidt oftere i dagtimerne, så hun langsomt blir mere tryg og så kan det være det andet nok kommer, men de forstår det ikke og siger altid at fætteren på 1 1/2 da godt kan sove der... Men det er jo ikke noget med alder.

Hun er som sagt også blevet en del kræsen, men har en ekstremt sød tand. Der går aldrig en dag uden hun spørger til is og tyggegummi og andre søde sager. Og vi har generelt en aftale om fredagsslik/is og så kan de godt få lidt engang imellem men bestemt ikke hverdagskost... Men det er helt vildt som hun hungrer efter. Prøver tit med noget andet som rosiner, drikketoghurt, smoothies osv som kunne erstatte det hvis hun trænger til lidt sødt, men det har ikke ret tit interesse...

Ja det var en lang fortælling om hende, men håber du kan "mærke " lidt hvad det handler om og måske give os er par råd og tanker med på vejen.

Mange hilsner fra
en stolt og lykkelig mor med lidt bekymringer...

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor