Svar: Sport

25. februar 2013

Kategori:
Alder:
6 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev, jeg vil gerne dele lidt tanker med dig :)

Som udgangspunkt synes jeg, at det er en rigtig god idé at lade sit barn gå til en fritidsinteresse uden for skolen - og hvad det skal være, afhænger af det enkelte barn. Man kan gå til sport, man kan også gå til musik, eller man kan f.eks. gå til spejder.

Hvis fritidsinteressen er sport, så er det vigtigt at finde ud af, hvad type sport der passer til ens barn og ens barns temperament. Og her går rigtig mange børn jo til fodbold - hvilket man tydeligt mærker i skolen, fordi der spilles fodbold i frikvartererne og fodbold fylder generelt meget ... der er således mange fordele ved at kunne spille fodbold.

Men når det er sagt, så er fodbold også nogle gange en lidt svær sport forstået på den måde at der er rigtig mange børn, som løber rundt på banen, kæmper om bolden og det er lidt kaotisk. Når man skal vælges til hold, så er der også en risiko for at "de gode" bliver valgt først og der sker således let en udelukkelse af nogen eller en degradering af nogen, hvilket naturligvis ikke er særlig rart eller særlig godt. Og det er aldrig rart at være den sidste der bliver valgt til et hold ..

Og det kan jo godt være at jeres drengs temperament er til noget andet, hvor det er knap så kaotisk og jeg synes et eller andet sted, at det kunne være en god idé at lade ham opleve, hvad muligheder der ellers er. Håndbold kan måske ...

Annonce

... virke ligeså kaotisk som fodbold, men der er mange andre gode muligheder. Man kan jo gå til svømning, hvor man er sammen med de andre, men svømmer selv og svømmer sin egen bane. Man kan gå til tennis eller badminton, hvor man ofte er sammen to og to. Man kan også gå til gymnastik, hvor der også er forskellige muligheder f.eks. spring gymnatstik, hvor man bruger redskaber. Man kan gå til trampolinspring, man kan gå til dans - igen er der her forskellige muligheder, man kan f.eks. vælge at danse hip hop. Man kan gå til Jiu Jitsu eller andre lignende former for kampsport.

Der er rigtig mange muligheder og I skal naturligvis prøve at overveje, hvad I tror jeres dreng vil være glad for, - hvad der passer til hans temperament og hans evner. Og når I så har overvejet dette, så kan I prøve at præsentere ham for nogle af sportsgrenene. Og lade ham se, hvad det er. Hvis I tænker at Jiu Jitsu måske var noget for ham, så kan han jo møde op til træning en dag sammen med jer og være tilskuer, tale lidt med træneren osv. og se om det mon er noget.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Jeg tænker at det er synd at vælge fodbolden, hvis andre typer af sport ville være noget som egentlig passede bedre til ham og hans temperament. Jeg tænker at han skal have chancen for at se, hvad muligheder der ellers er og hvis han så vil spille fodbold igen, så kan han bedre træffe det valg ...

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder