Svar: Sport
25. februar 2013
Alder:
6 år
Hej med dig
Tak for dit brev, jeg vil gerne dele lidt tanker med dig :)
Som udgangspunkt synes jeg, at det er en rigtig god idé at lade sit barn gå til en fritidsinteresse uden for skolen - og hvad det skal være, afhænger af det enkelte barn. Man kan gå til sport, man kan også gå til musik, eller man kan f.eks. gå til spejder.
Hvis fritidsinteressen er sport, så er det vigtigt at finde ud af, hvad type sport der passer til ens barn og ens barns temperament. Og her går rigtig mange børn jo til fodbold - hvilket man tydeligt mærker i skolen, fordi der spilles fodbold i frikvartererne og fodbold fylder generelt meget ... der er således mange fordele ved at kunne spille fodbold.
Men når det er sagt, så er fodbold også nogle gange en lidt svær sport forstået på den måde at der er rigtig mange børn, som løber rundt på banen, kæmper om bolden og det er lidt kaotisk. Når man skal vælges til hold, så er der også en risiko for at "de gode" bliver valgt først og der sker således let en udelukkelse af nogen eller en degradering af nogen, hvilket naturligvis ikke er særlig rart eller særlig godt. Og det er aldrig rart at være den sidste der bliver valgt til et hold ..
Og det kan jo godt være at jeres drengs temperament er til noget andet, hvor det er knap så kaotisk og jeg synes et eller andet sted, at det kunne være en god idé at lade ham opleve, hvad muligheder der ellers er. Håndbold kan måske virke ligeså kaotisk som fodbold, men der er mange andre gode muligheder. Man kan jo gå til svømning, hvor man er sammen med de andre, men svømmer selv og svømmer sin egen bane. Man kan gå til tennis eller badminton, hvor man ofte er sammen to og to. Man kan også gå til gymnastik, hvor der også er forskellige muligheder f.eks. spring gymnatstik, hvor man bruger redskaber. Man kan gå til trampolinspring, man kan gå til dans - igen er der her forskellige muligheder, man kan f.eks. vælge at danse hip hop. Man kan gå til Jiu Jitsu eller andre lignende former for kampsport.
Der er rigtig mange muligheder og I skal naturligvis prøve at overveje, hvad I tror jeres dreng vil være glad for, - hvad der passer til hans temperament og hans evner. Og når I så har overvejet dette, så kan I prøve at præsentere ham for nogle af sportsgrenene. Og lade ham se, hvad det er. Hvis I tænker at Jiu Jitsu måske var noget for ham, så kan han jo møde op til træning en dag sammen med jer og være tilskuer, tale lidt med træneren osv. og se om det mon er noget.
Jeg tænker at det er synd at vælge fodbolden, hvis andre typer af sport ville være noget som egentlig passede bedre til ham og hans temperament. Jeg tænker at han skal have chancen for at se, hvad muligheder der ellers er og hvis han så vil spille fodbold igen, så kan han bedre træffe det valg ...
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske