Brev:
Mor med manglende overskud
25. februar 2013
Alder:
3 år
Mor med manglende overskud
Kære Helen
Jeg skriver til dig, fordi jeg godt kunne tænke mig nogle gode råd til, hvordan jeg skal tackle min treårige, som virkelig er kommet i selvstændighedsalderen.
Typisk gør han det stikmodsatte af, hvad jeg vil have ham til. Han vil ikke skiftes, han vil ikke have flyverdragt på eller tøj på, og han løber væk, hvis jeg vil have ham til at komme.
Jeg ved godt, at han er i selvstændighedsalderen lige nu, og jeg prøver virkelig at være tålmodig, men af og til løber temperamentet af med mig, og det er jeg meget frustereret over. Typisk prøver jeg to, tre gange at appellere til ham om at gøre det, jeg gerne vil have ham til, men hvis han stadig ikke vil, så mister jeg altså lidt handlemuligheder, og det ender med, at jeg bliver rigtig sur, tager fat i ham og taler rigtigt surt til ham/skælder ham meget ud. Det ender altid med, at jeg bliver rigtig ked af det bagefter, fordi jeg synes, at det er en faliterklæring, at jeg ikke kan rumme hans trods. Han har engang efter et skænderi på puslebordet sag noget i retningen af, at mor du skal ikke altid være så sur.. og den sidder altså og nager mig rigtig meget. For ja - jeg føler mig egentlig også alt for sur, når jeg ikke kan rumme ham, og jeg tænker, om jeg bare har for lidt overskud til mine børn. Ud over vores treårige, har vi også en lille en, der snart bliver et år, så der er virkelig meget at se til, men det skal jo bare heller ikke gå ud over børnene, og det føler jeg måske lidt, at det gør nogle gange, når jeg skælder for meget ud/farer for meget op.
Jeg er lige startet på job igen efter barsel med den lille, og det har bestemt ikke været en nem start. Jeg havde ellers valgt at gå ned på 30 timer og bruge den sidste del af min barsel sådan, men pga. alt for mange arbejdsopgaver, har det været meget svært at få det til at hænge sammen. Jeg har siddet nogle aftener og arbejdet til meget sent for at nå mine arbejdsopgaver, og det har virkelig været belastende for mig, men også indirekte for familien, fordi jeg bare ikke har haft det samme overskud.
Jeg vil så gerne, at mine børn skal have det godt og være trygge i dem selv og få udviklet et godt selvværd, og det vil jeg gerne støtte dem i på alle mulige måder. Derfor går det mig også meget på, at jeg bare af og til ikke kan rumme - især den stores temperement. Han er et følsomt barn, der registrerer meget, tænker meget og har et flot sprog, men som også er meget udsvingende i humør-skalaen. Han har meget brug for faste rammer og ro, og derfor er det ekstra frustrerende for mig, når vi har haft en af de der morgener, som man bare helst vil glemme, fordi det endte med, at jeg blev alt for sur.. Det har han bare ikke brug for, specielt ikke nu, hvor der sker noget nyt i hans liv, fordi han er begyndt i børnehave.
Kan du hjælpe med nogle gode råd til at tackle trodssituationernere på en god og konstruktiv måde, der bygger op i stedet for at rive ned?
Venlig hilsen
Mette