Svar: Storesøster skubber lillesøster

18. februar 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære mor til to søde piger

Tak for dit brev :)

Det lyder som om at det går godt med jeres to piger og det lyder rigtig dejligt at du har mulighed for at have dem begge hjemme :)

Der vil naturligt være lidt konflikter mellem børn - og søskende - det kan ikke undgås. Selvom de er glade for hinanden og sandsynligvis får mere og mere glæde af hinanden og den korte aldersforskel, så er de stadig også rivaler og vil naturligt nogle gange konkurrere og markere sig i forhold til hinanden. Det er helt naturligt og skal ses som et sundhedstegn.

Når storesøster nogle gange skubber til lillesøster, så er det sandsynligvis fordi hun mangler ord. Det er helt naturligt at børn skubber, river i hår, slår og nogle gange bider, når de ikke kan udtrykke sig verbalt. Selvom hun måske kan sige mange ting og måske har et godt ordforråd i forhold til sin alder, så kan hun ikke sætte ord på de følelser hun har. Hun kan ikke sige "jeg føler ikke at du ser mig" eller måske bare sige "stop, hold op!" - og når hun gerne vil have din opmærksomhed eller når hun mangler ord til at sige fra overfor lillesøster, så reagerer hun fysisk.

Det skyldes ofte flere ting:

Det kan være vrede der løber af med hende. Det kan være lillesøster tager noget legetøj, som storesøster vil have, det kan være rigtig svært at dele når man er to år gammel og storesøster kan godt blive vred på lillesøster.

Lillesøster har en alder nu, hvor hun naturligt er mere irriterende. Hun rejser sig, går rundt, tager fat i ting, leger med ting. Hun filmer og charmerer sig ind hos andre og fylder i det hele taget rigtig meget. Hun er ikke længere en baby der "bare ligger og sover", hun er der, irriterer og fylder.

Det kan også være fordi hun føler sig uretfærdigt behandlet i forhold til lillesøster, måske bliver hun vred over at du snakker med lillesøster, kæler og kærtegner lillesøster og ikke hende. Det kan være en akut opstået vrede eller frustration, men det kan også være sparet sammen over længere tid.

Det kan være forsvar. Det kan ske i situationer, hvor hun føler sig presset og måske skubbet op i et hjørne eller lignende og hun skubber så til lillesøster, for at komme væk.

Det kan være fordi hun har lært sig det. Hun har måske set andre børn slå eller skubbe, hun er måske selv blevet skubbet til og det prøver hun så af nu.

Det er vigtigt at I ikke farer op, skælder ud og gør et stort nummer ud af det, når det sker. For det kan gøre at hun bliver forstærket i sine handlinger, at hun derfor skubber mere, reagerer mere fysisk. Det er i stedet en rigtig god idé at I prøve at undgå at det sker. Jo mere I kan afbryde situationen inden hun forløber ...

Annonce

... sig, jo bedre vil det være.

Derfor er I nødt til lige nu at holde ekstra meget øje med pigerne, når de leger samme og så forsøge at gribe ind, når I får på fornemmelsen at den store bliver irriteret, føler sig presset, overset eller hvad hun nu føler. Hun skal altså helst ikke nå at komme derud, hvor hun reagerer sådan, men skal allerede inden have en måde at tackle det på, guides og hjælpes. Det er vigtigt at hun får viden om og lærer, hvad det er hun skal i stedet og ikke have fokus på det hun gør forkert.

Når man er 2 år gammel, så kommer der helt naturligt en fase, et led i ens udvikling, hvor man siger "det er min!" eller "min mor!" og hvor man ofte har rigtig svært ved at dele og låne ud. Også selvom det er lillesøsters legetøj, så vil det for storesøster lige nu være "MIN!". Storesøster er igang med at finde ud af hvem hun selv er og hvordan hun påvirker andre. Man taler om at børn skal finde deres selvbillede og det er netop det hun gør nu.

Selvbilledet udvikler sig stille og roligt i samspil med andre. Hun bliver stolt og glad, når hun får ros og hun bliver utroligt ked af det, hvis hun bliver irettesat, hvis hun får at vide, at hun gør noget forkert. Hun er meget følsom og meget sårbar i denne alder og det betyder rigtig meget for hende, hvordan hun bliver modtaget - altså hvordan du og andre reagerer på det hun siger og det hun gør.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Derfor er det super vigtigt at man som forældre netop anerkender barnets behov for "min" og støtter barnets selvbillede ved at vise det kærlighed og accept - og f.eks. hjælpe hende med at dele med lillesøster, når det er svært. Nogle gange skal hun have lov til at få dukken, selvom det er lillesøsters, for lillesøster er ligeglad, fordi hun er det år yngre og det er okay. Andre gange skal I hjælpe hende med at dele, finde ud af at give plads osv. ved at sætte ord på, så tingene bliver sagt højt. Netop fordi storesøster jo mangler ord. Du kan f.eks. sige "lillesøster leger med den dukke, du kan lege med den her i stedet", "lillesøster låner din bamse, du får den igen om lidt" eller lignende.

Det kan være en god idé at lege "gi-tag-leg" med hende, hvor hun ligesom bliver opmærksom på at der er forskel på at låne og at tage og stille og roligt lærer at man altså godt kan få sine ting igen efter lidt tid - "ja det er din bamse, mor låner den bare, så får du den igen ..." osv. så hun ikke kun skal dele med lillesøster og give plads til hende, men så hun generelt skal prøve at dele, vente på tur osv. også i forhold til dig.

Jeg håber at ovenstående tanker hjælper lidt videre og giver lidt idé om, hvad der mon sker hos jer :)

Rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.