Svar: Storesøster skubber lillesøster
18. februar 2013
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære mor til to søde piger
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at det går godt med jeres to piger og det lyder rigtig dejligt at du har mulighed for at have dem begge hjemme :)
Der vil naturligt være lidt konflikter mellem børn - og søskende - det kan ikke undgås. Selvom de er glade for hinanden og sandsynligvis får mere og mere glæde af hinanden og den korte aldersforskel, så er de stadig også rivaler og vil naturligt nogle gange konkurrere og markere sig i forhold til hinanden. Det er helt naturligt og skal ses som et sundhedstegn.
Når storesøster nogle gange skubber til lillesøster, så er det sandsynligvis fordi hun mangler ord. Det er helt naturligt at børn skubber, river i hår, slår og nogle gange bider, når de ikke kan udtrykke sig verbalt. Selvom hun måske kan sige mange ting og måske har et godt ordforråd i forhold til sin alder, så kan hun ikke sætte ord på de følelser hun har. Hun kan ikke sige "jeg føler ikke at du ser mig" eller måske bare sige "stop, hold op!" - og når hun gerne vil have din opmærksomhed eller når hun mangler ord til at sige fra overfor lillesøster, så reagerer hun fysisk.
Det skyldes ofte flere ting:
Det kan være vrede der løber af med hende. Det kan være lillesøster tager noget legetøj, som storesøster vil have, det kan være rigtig svært at dele når man er to år gammel og storesøster kan godt blive vred på lillesøster.
Lillesøster har en alder nu, hvor hun naturligt er mere irriterende. Hun rejser sig, går rundt, tager fat i ting, leger med ting. Hun filmer og charmerer sig ind hos andre og fylder i det hele taget rigtig meget. Hun er ikke længere en baby der "bare ligger og sover", hun er der, irriterer og fylder.
Det kan også være fordi hun føler sig uretfærdigt behandlet i forhold til lillesøster, måske bliver hun vred over at du snakker med lillesøster, kæler og kærtegner lillesøster og ikke hende. Det kan være en akut opstået vrede eller frustration, men det kan også være sparet sammen over længere tid.
Det kan være forsvar. Det kan ske i situationer, hvor hun føler sig presset og måske skubbet op i et hjørne eller lignende og hun skubber så til lillesøster, for at komme væk.
Det kan være fordi hun har lært sig det. Hun har måske set andre børn slå eller skubbe, hun er måske selv blevet skubbet til og det prøver hun så af nu.
Det er vigtigt at I ikke farer op, skælder ud og gør et stort nummer ud af det, når det sker. For det kan gøre at hun bliver forstærket i sine handlinger, at hun derfor skubber mere, reagerer mere fysisk. Det er i stedet en rigtig god idé at I prøve at undgå at det sker. Jo mere I kan afbryde situationen inden hun forløber sig, jo bedre vil det være.
Derfor er I nødt til lige nu at holde ekstra meget øje med pigerne, når de leger samme og så forsøge at gribe ind, når I får på fornemmelsen at den store bliver irriteret, føler sig presset, overset eller hvad hun nu føler. Hun skal altså helst ikke nå at komme derud, hvor hun reagerer sådan, men skal allerede inden have en måde at tackle det på, guides og hjælpes. Det er vigtigt at hun får viden om og lærer, hvad det er hun skal i stedet og ikke have fokus på det hun gør forkert.
Når man er 2 år gammel, så kommer der helt naturligt en fase, et led i ens udvikling, hvor man siger "det er min!" eller "min mor!" og hvor man ofte har rigtig svært ved at dele og låne ud. Også selvom det er lillesøsters legetøj, så vil det for storesøster lige nu være "MIN!". Storesøster er igang med at finde ud af hvem hun selv er og hvordan hun påvirker andre. Man taler om at børn skal finde deres selvbillede og det er netop det hun gør nu.
Selvbilledet udvikler sig stille og roligt i samspil med andre. Hun bliver stolt og glad, når hun får ros og hun bliver utroligt ked af det, hvis hun bliver irettesat, hvis hun får at vide, at hun gør noget forkert. Hun er meget følsom og meget sårbar i denne alder og det betyder rigtig meget for hende, hvordan hun bliver modtaget - altså hvordan du og andre reagerer på det hun siger og det hun gør.
Derfor er det super vigtigt at man som forældre netop anerkender barnets behov for "min" og støtter barnets selvbillede ved at vise det kærlighed og accept - og f.eks. hjælpe hende med at dele med lillesøster, når det er svært. Nogle gange skal hun have lov til at få dukken, selvom det er lillesøsters, for lillesøster er ligeglad, fordi hun er det år yngre og det er okay. Andre gange skal I hjælpe hende med at dele, finde ud af at give plads osv. ved at sætte ord på, så tingene bliver sagt højt. Netop fordi storesøster jo mangler ord. Du kan f.eks. sige "lillesøster leger med den dukke, du kan lege med den her i stedet", "lillesøster låner din bamse, du får den igen om lidt" eller lignende.
Det kan være en god idé at lege "gi-tag-leg" med hende, hvor hun ligesom bliver opmærksom på at der er forskel på at låne og at tage og stille og roligt lærer at man altså godt kan få sine ting igen efter lidt tid - "ja det er din bamse, mor låner den bare, så får du den igen ..." osv. så hun ikke kun skal dele med lillesøster og give plads til hende, men så hun generelt skal prøve at dele, vente på tur osv. også i forhold til dig.
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper lidt videre og giver lidt idé om, hvad der mon sker hos jer :)
Rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske