Brev:
Holde i hånd for at sove
18. februar 2013
Alder:
12 mdr.
Holde i hånd for at sove
Hej Helen
Ny baby, nye problemer :-)
Du har tidligere hjulpet mig, og nu prøver jeg igen. Lillesøster er 1 år om få dage og vi har lidt store udfordringer mht. søvn, både nat og dag.
Problemerne er flere, men hænger sammen. Kort fortalt virker det som om hun har et meget stort behov for vores nærvær når hun skal sove. Vi er jo nok selv ude om dette, da hun har fået lov til at sove meget i vores seng med en af os, og særligt har vi holdt meget i hånd. Det er jo super hyggeligt, men det er åbenbart blevet en dårlig vane. Nu kan hun nærmest ikke finde ro uden hun får lov til at holde i vores finger/hånd.
Det er jo gået særligt op for os, efter hun er begyndt i dagpleje for en måned siden, og dagplejeen har så svært ved at putte hende og hun vågner ofte efter 3 kvarter og kan ikke falde i søvn igen. Dagplejeren sir' hun er nødt til at lade barnevognen stå inden for i nærheden af hende, så hvis hun vågner, at hun kan se hende, så kan det være hun falder i søvn igen. Men det er problematisk og særligt fordi den lille så er dødtræt når jeg henter hende ca. halv tre, og det første jeg skal gøre når vi er kommet hjem, er at putte hende.
De sidste dage har vi så prøvet ihærdigt ikke at række hende hånden, når vi putter hende, men bare sidde ved siden af tremmesengen og nusse hende lidt på hovedet, lægge en hånd på kroppen og så ellers gi' hende krammedyr hun kan ligge og holde i hånd med. Det er dog en sej proces, da hun virkelig leder efter vores hænder og krammedyrerne kigger hun lidt på og smider til siden, og så tager det selvfølgelig en evighed at putte hende når hun ikke kan finde roen. Men what to do? Er vi på rette spor, med langsom nedtrapning af nærvær når der puttes (og om natten, hvor hun gerne kommer i vores seng før eller siden) eller skal hun ha' en kold tyrker og lære at falde i søvn selv? Sidstnævnte prøvede jeg med den store efter konceptet ind til hende hvert 3. minut, og det var selvfølgelig sejt, men lykkedes efter 3-4 dage. Dog var storesøster 1½ år gammelt på det tidspunkt, så måske er det lige tidligt nok nu? Det skærer jo i moderhjertet at skulle gøre det...
Håber du kan hjælpe os på vej, vi er lidt frustrerede, siden det nu har så stor indvirkning på dårlig søvn hos dagplejeren. Og et tillægsspørgsmål - dagplejeren prøver allerede at køre hende på en lur, men jeg kan jo se i weekenden at hun sagtens kan tage to. Problemet er selvfølgelig igen, at hun ikke kan stå og prøve i 100 år at få hende til at sove, når der er to andre børn. Men kun en lur, når den er kort, er jo for lidt synes jeg.
Ellers en glad, frisk og stor pige :-)
Mange hilsner og tak
B.