Holde i hånd for at sove

18. februar 2013

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Holde i hånd for at sove

Hej Helen

Ny baby, nye problemer :-)

Du har tidligere hjulpet mig, og nu prøver jeg igen. Lillesøster er 1 år om få dage og vi har lidt store udfordringer mht. søvn, både nat og dag.

Problemerne er flere, men hænger sammen. Kort fortalt virker det som om hun har et meget stort behov for vores nærvær når hun skal sove. Vi er jo nok selv ude om dette, da hun har fået lov til at sove meget i vores seng med en af os, og særligt har vi holdt meget i hånd. Det er jo super hyggeligt, men det er åbenbart blevet en dårlig vane. Nu kan hun nærmest ikke finde ro uden hun får lov til at holde i vores finger/hånd.

Det er jo gået særligt op for os, efter hun er begyndt i dagpleje for en måned siden, og dagplejeen har så svært ved at putte hende og hun vågner ofte efter 3 kvarter og kan ikke falde i søvn igen. Dagplejeren sir' hun er nødt til at lade barnevognen stå inden for i nærheden af hende, så hvis hun vågner, at hun kan se hende, så kan det være hun falder i søvn igen. Men det er problematisk og særligt fordi den lille så er dødtræt når jeg henter hende ca. halv tre, og det første jeg skal gøre når vi er kommet hjem, er at putte hende.

De sidste dage har vi så prøvet ihærdigt ikke at række hende hånden, når vi putter hende, men bare sidde ved siden af tremmesengen og nusse hende lidt på ...

Annonce

... hovedet, lægge en hånd på kroppen og så ellers gi' hende krammedyr hun kan ligge og holde i hånd med. Det er dog en sej proces, da hun virkelig leder efter vores hænder og krammedyrerne kigger hun lidt på og smider til siden, og så tager det selvfølgelig en evighed at putte hende når hun ikke kan finde roen. Men what to do? Er vi på rette spor, med langsom nedtrapning af nærvær når der puttes (og om natten, hvor hun gerne kommer i vores seng før eller siden) eller skal hun ha' en kold tyrker og lære at falde i søvn selv? Sidstnævnte prøvede jeg med den store efter konceptet ind til hende hvert 3. minut, og det var selvfølgelig sejt, men lykkedes efter 3-4 dage. Dog var storesøster 1½ år gammelt på det tidspunkt, så måske er det lige tidligt nok nu? Det skærer jo i moderhjertet at skulle gøre det...

Håber du kan hjælpe os på vej, vi er lidt frustrerede, siden det nu har så stor indvirkning på dårlig søvn hos dagplejeren. Og et tillægsspørgsmål - dagplejeren prøver allerede at køre hende på en lur, men jeg kan jo se i weekenden at hun sagtens kan tage to. Problemet er selvfølgelig igen, at hun ikke kan stå og prøve i 100 år at få hende til at sove, når der er to andre børn. Men kun en lur, når den er kort, er jo for lidt synes jeg.

Ellers en glad, frisk og stor pige :-)

Mange hilsner og tak
B.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder