Svar: Ulykkelig dreng savner sut
13. februar 2013
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære BG
Tak for dit brev og velkommen tilbage :)
Det lyder som om at William egentlig har været klar til at undvære sutten det meste af dagen, han har ved flere lejligheder selv sagt, at den behøvede han ikke mere og det lyder som om at han har været stolt over at kunne undvære den.
Herefter kommer så en periode, hvor han bliver mere syg, mangler overskud og derfor naturligt pludselig søger sutten igen - samtidig med at der sker rigtig meget med hans udvikling og hans overskud måske ikke er så stort og så søger han sutten, både fordi den minder ham om noget trygt, men måske også et eller andet sted, som udtryk for at han lige nu har det svært. Han har bare ikke ord til at sige, hvad der er svært, han kan ikke forklare dig, at han har det dårligt, at han lige nu har svært ved at overskue hverdagen, de små krav der stilles, måske at I taler om at skulle flytte osv. og han kan godt være urolig for dette. Men han er naturligt for lille til at kunne sige at han er usikker på fremtiden og synes noget er svært. Og når han mangler ord til at beskrive at noget er svært, så bruger han naturligt det der ligger lige for - sutten - "jeg vil have min sut".
Jeg tænker derfor at det et eller andet sted er helt fint at holde fast i at sutten er til når han sover og ikke i løbet af dagen. Men når det er sagt, så synes jeg også han skal have noget andet. Jeg synes I skal tage ham med ud at købe en bamse, f.eks. en build a bear eller lignende, eller I kan lave en slaskebamse, som kan fyldes med kys og kram og som han så kan bruge som trøst og som kan give trygheden, når han har brug for det.
Jeg tænker at han godt vil kunne være med til en aftale om at sutten nu er slut, men at han kan bruge en bamse i stedet for. Især hvis han selv er med til at vælge hvilken bamse han synes bedst om. Nogle gange vælger børn ikke det vi synes er sødest og giver tryghed og derfor skal han have lov til at give udtryk for, hvad der tiltaler ham.
Bamsen skal han naturligvis have med sig i den nye institution og den skal følge ham mellem hjemmet og institutionen. Sutten har de sidste tre år været hans faste følgesvende og han skal have noget nyt - sutten skal erstattes. Fjernes, men også erstattes af noget andet og noget som på sigt er bedre og som han kan bruge de næste mange år :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske