Brev:
Ulykkelig dreng savner sut
13. februar 2013
Alder:
2 år, 11 mdr.
Ulykkelig dreng savner sut
Hej Helen.
Jeg har før skrevet ind vedr. min søn og datter. Og med stort udbytte. Nu er vi igen havnet i en situation, som vi har brug for lidt hjælp til.
Det vedrører vores søn William på knap 3 år. Han er en dejlig dreng med stort temperament og han er meget glad for sin sut.
Da William var 15 måneder blev han storebror. Han lider af astmatisk bronkitis, som generer ham meget. Han har dræn i begge ører på grund af væske og dermed lettere forsinket sprog, som han dog kommer efter. I efteråret flyttede vi til en anden by og dermed flyttede vores børn institution, hvilket er gået fint! Institutionen ligger bare for langt væk fra, hvor vi bor, så desværre skal de flytte institution igen pr. 1/4-13 og denne gang skal William i børnehave. Bare for at nævne nogle af de ting, som jeg tænker kan have haft/har/vil få indvirkning på William.
For 2 ugers tid siden tog jeg initiativ (med støtte fra min mand) til at forsøge at tage sutten fra William i dagstimerne. Den første uge til halvanden gik over al forventning. Der var lidt utilfredshed fra hans side, men det var i småtingsafdelingen. Faktisk gav William ved flere lejligheder mig sutten og sagde, at den skulle han ikke bruge.
Jeg var pavestolt og så en nemmere tid i møde uden sutteafhængighed. Men den sidste halve uge har været forfærdelig. Han er i dårligt humør, vil ingen ting, smider sig ofte på gulvet og hyler og hvis ikke det, ja så græder han ulykkeligt. Også ind imellem hvor han kalder på sutten og græder ulykkeligt.
Jeg ved ikke om det er en face i hans udvikling eller om det hele er udtryk for, at han savner sutten.
Jeg troede at beslutningen om, at tage sutten om dagen (på nær når han sover eftermiddagslur) var en god ting. Flere har da også opfordret til det, såsom pædagoger, læger og andre. Men nu, hvor vi er midt i det, så synes jeg at støtten forsvinder lidt og det gør mig i tvivl, om jeg (sammen med min mand) har truffet den rigtige beslutning. Pædagogerne har nemlig sagt til mine forældre, da de hentede børnene, at det nok ikke er det rigtige tidspunkt, da han hoster meget. Og derfor støtter mine foeældre mig nu heller ikke helt. Men han har hostet on/off det sidste halve års tid og derfor kan jeg ikke se, at dette tidspunkt er dårligere end et andet. Desuden startede det jo godt ud, så han KAN jo godt klare sig uden sutten om dagen.
Jeg vil egentlig bare høre, om jeg har trådt i spinaten eller om vi godt kan fortsætte med, at holde sutten fra ham i vågen tilstand? Og i så fald, om du så har nogle fif til, hvordan vi kan gøre det nemmere for ham og nu, hvor han snart flytter i ny institution igen.
Jeg håber at brevet er til at forstå og takker på forhånd for svar.
Med venlig hilsen
BG