Ulykkelig dreng savner sut

13. februar 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

Ulykkelig dreng savner sut

Hej Helen.

Jeg har før skrevet ind vedr. min søn og datter. Og med stort udbytte. Nu er vi igen havnet i en situation, som vi har brug for lidt hjælp til.

Det vedrører vores søn William på knap 3 år. Han er en dejlig dreng med stort temperament og han er meget glad for sin sut.

Da William var 15 måneder blev han storebror. Han lider af astmatisk bronkitis, som generer ham meget. Han har dræn i begge ører på grund af væske og dermed lettere forsinket sprog, som han dog kommer efter. I efteråret flyttede vi til en anden by og dermed flyttede vores børn institution, hvilket er gået fint! Institutionen ligger bare for langt væk fra, hvor vi bor, så desværre skal de flytte institution igen pr. 1/4-13 og denne gang skal William i børnehave. Bare for at nævne nogle af de ting, som jeg tænker kan have haft/har/vil få indvirkning på William.

For 2 ugers tid siden tog jeg initiativ (med støtte fra min mand) til at forsøge at tage sutten fra William i dagstimerne. Den første uge til halvanden gik over al forventning. Der var lidt utilfredshed fra hans side, men det var i småtingsafdelingen. Faktisk gav William ved flere lejligheder mig sutten og sagde, at den skulle han ikke bruge.
Jeg var pavestolt og så en nemmere tid i møde uden sutteafhængighed. Men den sidste halve uge har været forfærdelig. Han er i dårligt humør, vil ingen ting, ...

Annonce

... smider sig ofte på gulvet og hyler og hvis ikke det, ja så græder han ulykkeligt. Også ind imellem hvor han kalder på sutten og græder ulykkeligt.

Jeg ved ikke om det er en face i hans udvikling eller om det hele er udtryk for, at han savner sutten.

Jeg troede at beslutningen om, at tage sutten om dagen (på nær når han sover eftermiddagslur) var en god ting. Flere har da også opfordret til det, såsom pædagoger, læger og andre. Men nu, hvor vi er midt i det, så synes jeg at støtten forsvinder lidt og det gør mig i tvivl, om jeg (sammen med min mand) har truffet den rigtige beslutning. Pædagogerne har nemlig sagt til mine forældre, da de hentede børnene, at det nok ikke er det rigtige tidspunkt, da han hoster meget. Og derfor støtter mine foeældre mig nu heller ikke helt. Men han har hostet on/off det sidste halve års tid og derfor kan jeg ikke se, at dette tidspunkt er dårligere end et andet. Desuden startede det jo godt ud, så han KAN jo godt klare sig uden sutten om dagen.

Jeg vil egentlig bare høre, om jeg har trådt i spinaten eller om vi godt kan fortsætte med, at holde sutten fra ham i vågen tilstand? Og i så fald, om du så har nogle fif til, hvordan vi kan gøre det nemmere for ham og nu, hvor han snart flytter i ny institution igen.

Jeg håber at brevet er til at forstå og takker på forhånd for svar.

Med venlig hilsen
BG

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet