Brev:
Finde den rigtige sengetid
13. februar 2013
Alder:
17 mdr.
Finde den rigtige sengetid
Kære Helen
Vi må have et af dine gode råd om aftenputning. Vi har simpelthen så svært ved at finde det rigtige sovetidspunkt for vores dejlige datter på nu 17 mdr. Vi prøver at læse alle hendes signaler, men uanset hvad vi gør, tager det for tiden op til en time (ja, nogle gange 1½ time), at få hende til at falde i søvn.
Her er hvad vi gør: Hun kommer hjem fra dagplejen kl 16.15. Herefter sidder hun i sin stol ude i køkkenet og får en snack, ser lidt tegnefilm og snakker med mor, som går og laver mad imens – rigtig hyggestund, som afleder hende fra ulvetimens luner. Herefter leger hun lidt. Vi spiser aftensmad kl 17.30, hvorefter vi igen leger lidt. Hun er rigtig træt allerede når vi henter hende i dagplejen – gnider sig i øjnene og kan være lidt pylret. Hun kvikker lidt op af at få en snack, men under aftensmaden er hun igen rigtig træt og gnider sig i øjnene, pylrer og gaber. Efter maden leger hun lidt, men viser mange tegn på træthed og putter sig endda, hvis hun får øje på tæpper eller dyner.
Vi har i en længere periode haft et puttetidspunkt der hed kl 18.50. Det virkede her som om hun faldt hurtigst i søvn (ca 20-30 min). Vi eksperimenterede med at putte hende senere, men det mislykkedes helt. Hun var tydeligt overtræt og græd meget inde i sin seng (det plejer hun ellers sjældent), som om hun ikke kunne finde ro. De seneste dage har vi puttet hende allerede kl 18.40, hvor hun altså virker meget træt. Vi giver bad, får nattøj på – stille og roligt. Herefter får hun sin natflaske (vi er klar over det snart er på tide at få den udsluset), 180 ml mme, i halvmørket på værelset, hvorefter hun bliver puttet i sin seng. Der går 5 min hvor vi ingenting hører fra hende, men så begynder hun lige så stille at ligge og snakke. Og snart er der fest i gaden. Hun hygger og griner inde i sengen og er tydeligvis ikke klar til at sove.
Vi vil dog ikke begynde at tage hende op igen, når hun først er puttet, for de gange vi har prøvet det, har vi tydeligt set at hun så egentlig mest af alt bare er totalt overtræt. Vi går ikke ind til hende, så længe hun ikke græder, og det gør hun sjældent de første 30 min. Herefter kan hun godt begynde at græde lidt og vi går ind, tager hende op og krammer lidt, ligger hende igen, siger godnat og går ud. De sidste 15 min er hun så ved at være helt kørt ud og vi er inde en måske to gange, og så sover hun endelig.
Det er jo egentlig ikke fordi hun er ked af det mens hun leger inde i sengen – hun hygger bare. Men jeg kan bare ikke forstå at det kan tage 1 – 1½ time hver aften! Det er ikke det jeg hører fra vores venner, at det tager så lang tid for deres poder.
Kan du hjælpe os? Putter vi hende for tidligt/for sent? Bør vi ændre vores putteritualer? Bør vi gå ind noget oftere og lægge hende ned, også selvom hun ikke er ked af det (og faktisk bare tror vi vil lege med, når vi kommer ind)???
Bonusinfo:
Vi vækker hende hver dag kl 6.30 – hvor hun virkelig bare er træt og svær at få liv i. Vi har prøvet at lade hende sove så længe hun kunne og så vågner hun altså først ca kl 7.30-8.00
Hun får kun sin middagslur i løbet af dagen, men der sover hun så også 3-3½ time.
Hun spiser rigtig godt og varieret i løbet af dagen
Håber du har nogle gode råd til os.
Med venlig hilsen
Mettemor