Svar: At forlade denne jord

12. februar 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Pia

Tak for dit brev :)

De fleste børn vil i 4-5 års alderen begynde at interessere sig lidt for de lidt større spørgsmål her i livet, f.eks. "hvad sker der, når man dør?", "hvor kommer man hen?", "kan børn også dø?", "hvor kommer børnene fra?", "hvordan kommer den ind i maven?" osv. Ofte er det et rigtig godt udgangspunkt at tale om døden og andre svære spørgsmål, når barnet selv spørger.

Spørgsmålene kommer naturligt ofte fordi der sker dødsfald i familien. Det kan være en oldeforældre, bedsteforældre, en nær ven eller lignende der dør og i den forbindelse kommer så spørgsmålet "hvor er hun henne?", "hvorfor er du så ked af det?", "skal vi så aldrig se hende mere?" eller lignende. Og det er vigtigt at tale med barnet i disse situationer.

De svar du giver skal være enkle og omsorgsfulde. Og hvis du er i tvivl om, hvad du skal svare, - det kan være barnet der spørger "hvad sker der, når man dør?" og du egentlig er i tvivl om, hvad du selv tror på, så kan du godt svare "det ved jeg ikke helt, - hvad tror du der sker?" og så lade barnets tanker være udgangspunktet for jeres snak. Måske har barnet så hørt at man kommer i himlen og vil sige "jeg tror man kommer i himlen" og så kan I tale om det. På den måde er barnet også selv med til at styre snakken og kan få svar på de ting, som barnet har behov for at få svar på.

Det er vigtigt at være ærlig og sige tingene som ...

Annonce

... de er, men uden at gøre barnet bange eller skræmt. Derfor kan det nogle gange også være nødvendigt med en "hvid løgn", hvor man f.eks. siger "jeg tror oldefar sidder på en stjerne og kikker ned til os" eller lignende, fordi det hjælper barnet til at finde roen i at oldefar så ikke er der mere, men stadig har det godt.

Nogle gange kan det være rigtig godt at tale med barnet om disse svære spørgsmål ud fra en bog. Læse en bog om at miste - det kan være et kæledyr, en bedsteforældre eller lignende. Det at tale om tingene ud fra en bog, kan gøre det muligt netop at få sat lidt ord på det som normalt er svært at tale om og uden at det bliver personligt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du fortæller at du selv kan huske, at du blev deprimeret, da du som barn fandt ud af at man skulle herfra og måske handler det om de ord der blev brugt, da du fik forklaret døden som barn. Det er vigtigt at du overvejer dine ord - at du f.eks. ikke siger at man kan dø, når man er syg, for det kan gøre at din dreng bliver bange for at dø, næste gang han er syg. Det er vigtigt at du forsøger at betrygge og berolige din dreng, når I taler om disse ting - du kan naturligvis ikke love ham, at du altid vil leve, men du kan forklare ham at du regner med at blive 100 år og at du vil gøre alt hvad du kan for at blive rigtig gammel eller lignende, så han stadig føler sig tryg :)

Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne