Svar: Råd til at undgå mobning

12. februar 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Undersøgelser viser at mobning starter helt ned i 3 års alderen og at kimen til mobning sagtens kan lægges i børnehaven. Derfor er det meget vigtigt at reagere og være opmærksom allerede der - præcis som du også er.

Det er rigtigt at børn spejler sig i os forældre og de bruger naturligt ord, som vi bruger. Derfor er det generelt en god idé at overveje sit sprogbrug derhjemme - både måden I taler til hinanden og måden I taler til jeres dreng :)

Det første råd er at I skal give jeres dreng selvværd. Det betyder en følelse af at have værdi - fordi man er den man er. Det er ikke det samme som selvtillid. Selvværd er en indre følelse af at være noget særligt. Jo højere selvværd dit barn har, jo bedre vil det kunne modstå mobning, jo bedre vil det også kunne gribe ind, hvis det oplever, at andre børn bliver mobbet.

Det næste råd er at lære ham tolerance. At det er helt okay at andre børn er anderledes, at de er forskelllige fra ham og måske nogle gange leger, tænker, taler anderledes og vi noget andet ... Når din dreng kommer hjem og fortælle noget om de andre børn i børnehave, så er det vigtigt at du viser respekt for de andre. Jo mere vi voksne taler pænt om de andre børn og deres forældre, jo mere respektfulde vi er, når vi taler om andre, jo større sandsynlighed er der for, at dit barn ikke mobber andre.

Du skal også lære ham at sætte sig ind i andre menneskers følelser. Du skal hjælpe ham med at lære, hvordan han aflæser andre. Han kan godt lære at sige pænt tak, sige undskyld osv. men det er sværere at lære, hvordan man spørger ind til en anden, så den anden føler sig værdsat og interessant. Man kan ikke fortælle et barn hvordan det kan trøste en anden osv. det er noget barnet lærer af måden vi som forældre er omkring vores barn på og af at være sammen med andre børn. Og det er vigtigt at børn hjælpes til at lære disse ting.

Mobning er når drilleri bliver alvor og der sker en udelukkelse af et barn. Og det er rigtig vigtigt at vi lærer vores børn at se og mærke efter, hvornår noget går over stregen, ligesom det er vigtigt at vi lærer dem at støtte og forsvare de kammerater, der ikke kan forsvare sig selv. At vi lærer vores børn at det er okay at gribe ind, ligesom det er okay at sige det til en ...

Annonce

... voksen.

Og i hverdagen er det således vigtigt at du viser ham hvordan. At du forklarer ham, hvad der gør andre kede af det, hvordan man ser at andre bliver kede af det. Når der opstår små konflikter i hverdagen, så er det vigtigt at du hjælper med at mægle imellem de to børn, så begge føler sig set og mødt, så de for forståelse for hvad der sker og mærker hinandens reaktioner.

Det er vigtigt at vi som forældre opmuntrer vores børn til at lege med mange forskellige børn, så der skabes mulighed for at knytte venskaber på kryds og tværs. Børn må gerne lege både drenge og piger sammen og ingen skal udelukkes af en leg. Alle kan være med. Det er vigtigt at bakke op om legeaftaler i fritiden. Det er vigtigt at bakke op om fælles fødselsdage, hvor man enten inviterer alle piger, alle drenge eller hele gruppen. Man inviterer ikke bare et par stykker ...

Det er også en god idé at lade barnet knytte venskaber uden for den børnegruppe som barnet er i til daglig. Det bliver naturligt mere aktuelt, når jeres dreng bliver ældre, men det kan være til stor glæde at have venner som man deler fritidsaktiviteter med, men som man ikke nødvendigvis deler hverdag med.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og det er rigtig vigtigt at samarbejde med de andre forældre. Jo bedre forældrene har det sammen, jo mere smitter det af på børnegruppen. Igen fordi børn spejler sig i os forældre. Det er også lettere at drøfte evt. problemer med andre forældre, hvis man kender hinanden og taler godt sammen generelt ...

Det kan være en rigtig god idé at arbejde bevidst med emnet mobning i både børnehave og skole. Og en hjælp til dette kan være "Fri for mobberi" kufferten, der er udarbejdet af Mary Fonden og Red Barnet. Der er to kufferter - en til børnehaver (3-6 år) og en til skoler og SFO'er (6-8 år). I kufferten er der materiale til børn, pædagoger, lærere og forældre. Den første gang institutionen køber en kuffert får man et instruktørkursus med.

Det kan være en rigtig god idé at bringe emnet op på et forældremøde og her drøfte hvordan man kan forebygge mobning. Giv mulighed for at høre de andre forældres synspunkt og indgå et samarbejde omkring forebyggelse. Og naturligvis også tale med pædagogerne, der arbejder med børnene til dagligt :)

Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig