Svar: Bandeord
5. februar 2013
Alder:
3 år, 2 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev :)
Det er helt normalt at børn især i 3-4-5 års alderen lærer nye gloser og naturligt også afprøver disse. Jeres dreng hører rigtig mange ord i børnehaven og selvom I ikke bruger bandeord derhjemme, så hører han og lærer han en masse nye ord. Og han fornemmer tydeligt, at visse ord, gør noget ved jer - og det er naturligt også spændende at udforske ...
Det lyder som om at I har forsøgt næsten alt:
Ignorere ham - det kan være udmærket en gang imellem, at I f.eks. lader som ingenting eller at I går og forklarer, at I ikke vil være sammen med ham, når han taler så grimt.
Forklare ham at I bliver kede af det - det kan være udmærket en gang imellem at sige, at I bliver kede af at blive kaldt dum, det er ikke rart at få at vide at man er dum. Ligesom I kan prøve at forklare ham, at I godt kan forstå at noget er dumt - for nogle gange er det han siger ikke at I er dumme, men at situationen er dum. Det kan være en måde at sige "jeg føler mig uretfærdigt behandlet" og det kan han naturligt ikke sige, med den alder han har, det han siger er "du er dum" eller "din dumme lortefuck" og i stedet for at skælde ham ud eller irettesætte ham, så kan det være godt at sige "jeg kan godt forstå du synes det er dumt" eller lignende.
Give lov til at lege med bandeord. Det kan være udmærket en gang imellem at lade ham sige alle de grimme ord han kan, så han får sin lyst styret og så det bliver holdt der - der er en begyndelse og en slutning på, hvornår man siger de grimme ord. Nogle gange kan man sætte et ur til at ringe og når det ringer, så må man ikke sige grimme ord mere. Nogle gange kan man også læse en bog, der indeholder rigtig mange grimme ord, netop for at få lysten stillet.
Sige stop er også en mulighed. I må også gerne forklare, at det vil I ikke høre og nogle gange kan det være udmærket at bede ham gå ind på værelset. Hvis han skal tale grimt, så kan han gøre det på sit værelse for sig selv. Han må gerne tale grimt, men så foregår det i enrum. Det kan have den effekt at han både fornemmer at I mener det alvorligt, når I ikke ønsker at han taler grimt, samtidig med at I jo ikke forbyder det.
Så ja I har forsøgt meget og har gjort mange af de rigtige ting - og alligevel virker det ikke. Der er dog også den mulighed, at I prøver at spørge ham om han ved, hvad det betyder det han siger - for højst sandsynligt ved han det ikke. Og nogle gange er det faktisk en god idé at forklare ham, hvorfor ordene er grimme og hvorfor det derfor ikke er godt at sige disse ord.
Og så kan det også nogle gange være en god idé at stoppe op, sætte sig ned, se ham i øjnene, holde ham i hånden eller lignende og på den måde få en direkte kontakt - netop der, hvor I har på fornemmelsen at han bare siger det for at sige det, og det næsten går på repeat - og så sige "hvad sker der lige her, hvorfor siger du sådan?", "hvad er det for nogle ord, hvad betyder det?" og stille jer åbne overfor at finde ud af, hvad det egentlig er han vil sige, men mangler de rigtige ord til.
Børn gør som vi gør og ikke som vi siger, så når jeres dreng siger "din dumme lortefuck", så er det fordi han forventer en eller anden reaktion fra jer - han søger en eller anden form for opmærksomhed eller siger det, som irritation over en situation, som han mangler ord for. Og derfor er det en god idé at I prøver at forholde jer nysgerrigt til ham og til det han siger, når han siger det. Ikke diskuterer de enkelte ord, men prøver at finde ud af, hvad der udløser dem og så møder ham der.
Og nogle gange skal ordene overhøres og han skal have masser af fysisk kontakt og nærhed, fordi det faktisk er det han søger. Her kan det være en god idé at sige "din frække dreng!", "her i huset kilder vi frække børn!" og så gribe fat i ham, kilde ham, lege at I er en stor løve, en krokodille eller lignende, der spiser ham og som spiser alle de frække ord ..:)
Der er således ikke kun en måde at reagere på, men en variation af måder og jeg håber at mine tanker hjælper lidt videre på vej :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske