Stædig, signalstærk eller?

5. februar 2013

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Stædig, signalstærk eller?

Kære Helen.

Råd og mening søges:

A. Startede i dagpleje 1. December, men jeg får nogle beskeder derfra, jeg gerne vil have nogle synspunkter på.

Må sige at det har været lidt turbulent indkøring på den måde, at dagplejen var syg 1. Uge, så A., så var der juleferie, og samtidig startede der en ny baby lige efter og opmærksomheden derfor deles. Så en rolig indkøring har det ikke været. Omvendt er jeg først startet arbejde i slut januar, så har haft god tid til at være der i starten, og hente ham tidligt, vi har også prøvet at starte indkøringen forfra fordi han var så ked af det. Dvs tryghedssøgende og klynkende, til tider grædende når hun fjernede sig blot det mindste fra ham.

Han virker rigtig tryg ved dagplejemoderen, det er et rart sted og nogle søde børn i øvrigt.
MEN.. A. Har bare så svært ved at dele opmærksomheden med de 3 andre, virker det som om. Dagplejen siger at han tit klynker og bliver ked hvis hun skal hen og fx lave frugt eller snakker lidt for meget med de andre. I det mindste græder han ikke helt vildt mere i disse situationer, så lidt er der da sket i positiv retning.

I øjeblikket er det spisesituationerne der er et problem. Han nægter åbenbart at spise når de andre er der!?! Bliver ked og klynkende. En gang har hun lagt ham ind ved siden af mens de spiste, med "god virkning" fordi de andre bliver kede af hans humør. Der lå han så og hyggede sig til de var færdige og fik så mad bagefter.

Den A. Jeg kender hjemmefra har altid været rigtig glad, men meget bestemt herre der nok skulle give udtryk for sin utilfredshed, hellere før end siden. Han er meget kærlig over for de børn jeg har set ham med, og meget interesseret i dem.
Han er sådan en dreng der elsker at kramme, og når han har behov for tryghed har man følelsen af at han forsøger at kravle helt ind i en.
Han er ekstremt aktiv, og motorisk bedre end andre på sin alder, selv om det med at gå er lidt for kedeligt.

Mht spisesituationerne får han for det ...

Annonce

... meste mad sammen med os, og ellers lidt før og så tilbydes han igen lidt når vi sætter os. Her har jeg nogen gange oplevet at hvis han er for ivrig eller sulten vender han sjovt nok pludselig hovedet væk når han tilbydes mad. Nogen gange må han sættes ned og på den måde "starte forfra" efter 5 min, andre gange får jeg sneget en skefuld ind, selv om han ikke vil, og så er det som om det går op for ham at, "nå ja, jeg var jo sulten", og så spiser han.

Jeg kan godt genkende at han gerne vil have opmærksomhed, og da jeg er en mor der elsker at bruge tid i køkkenet, er der både legetøj og interessante skuffer man må gå på opdagelse i - så får jeg nemmere tid til det jeg vil, vi får leget og vi får samtidig brugt tiden sammen.

Og ja, mine bukser er ogå forsøgt hevet af utallige gange af en lille orm der bare VIL have sin mor. En agurk, en bolle, rosiner eller et kram kan tit aflede...

Men hvad sker der hos dagplejen?
Er det mig der bare skal nyde kun at have et barn (endnu) og derfor ikke lægger så meget mærke til at jeg jo godt kan ordne diverse med ham på armen? - hvilket jeg da også gør.. Er det dagplejen er for "opmærksom" på problemet? - selv om forestillingen om en klynkende baby en hel dag også ville give mig grå hår i hovedet, skal det bare have tid, er han forkælet eller et signalstærkt barn (har lige læst en beskrivelse af det der passer ret godt)? I så fald ønskes forslag til håndtering... Især hos dagplejen der jo også har de 3 andre at tage sig af.

Bonusinfo:
- A. har været igennem en stor operation (kraniesynostose) da han var 8 måneder. det er i øvrigt ikke noget han har været påvirket af hverken før eller siden.
- Det forlyder at faren også var utilfreds med at komme i ivuggestue da han var barn, og i øvrigt havde temperemant (som nu er forsvundet).
- Der er tilknyttet en pædagog fra kommunen der har været på tilsyn, hun har i øvrigt ikke noget usædvanligt at sige om hverken dagplejen eller A.

Med venlig hilsen
J

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.