Brev:
Stædig, signalstærk eller?
5. februar 2013
Alder:
13 mdr.
Stædig, signalstærk eller?
Kære Helen.
Råd og mening søges:
A. Startede i dagpleje 1. December, men jeg får nogle beskeder derfra, jeg gerne vil have nogle synspunkter på.
Må sige at det har været lidt turbulent indkøring på den måde, at dagplejen var syg 1. Uge, så A., så var der juleferie, og samtidig startede der en ny baby lige efter og opmærksomheden derfor deles. Så en rolig indkøring har det ikke været. Omvendt er jeg først startet arbejde i slut januar, så har haft god tid til at være der i starten, og hente ham tidligt, vi har også prøvet at starte indkøringen forfra fordi han var så ked af det. Dvs tryghedssøgende og klynkende, til tider grædende når hun fjernede sig blot det mindste fra ham.
Han virker rigtig tryg ved dagplejemoderen, det er et rart sted og nogle søde børn i øvrigt.
MEN.. A. Har bare så svært ved at dele opmærksomheden med de 3 andre, virker det som om. Dagplejen siger at han tit klynker og bliver ked hvis hun skal hen og fx lave frugt eller snakker lidt for meget med de andre. I det mindste græder han ikke helt vildt mere i disse situationer, så lidt er der da sket i positiv retning.
I øjeblikket er det spisesituationerne der er et problem. Han nægter åbenbart at spise når de andre er der!?! Bliver ked og klynkende. En gang har hun lagt ham ind ved siden af mens de spiste, med "god virkning" fordi de andre bliver kede af hans humør. Der lå han så og hyggede sig til de var færdige og fik så mad bagefter.
Den A. Jeg kender hjemmefra har altid været rigtig glad, men meget bestemt herre der nok skulle give udtryk for sin utilfredshed, hellere før end siden. Han er meget kærlig over for de børn jeg har set ham med, og meget interesseret i dem.
Han er sådan en dreng der elsker at kramme, og når han har behov for tryghed har man følelsen af at han forsøger at kravle helt ind i en.
Han er ekstremt aktiv, og motorisk bedre end andre på sin alder, selv om det med at gå er lidt for kedeligt.
Mht spisesituationerne får han for det meste mad sammen med os, og ellers lidt før og så tilbydes han igen lidt når vi sætter os. Her har jeg nogen gange oplevet at hvis han er for ivrig eller sulten vender han sjovt nok pludselig hovedet væk når han tilbydes mad. Nogen gange må han sættes ned og på den måde "starte forfra" efter 5 min, andre gange får jeg sneget en skefuld ind, selv om han ikke vil, og så er det som om det går op for ham at, "nå ja, jeg var jo sulten", og så spiser han.
Jeg kan godt genkende at han gerne vil have opmærksomhed, og da jeg er en mor der elsker at bruge tid i køkkenet, er der både legetøj og interessante skuffer man må gå på opdagelse i - så får jeg nemmere tid til det jeg vil, vi får leget og vi får samtidig brugt tiden sammen.
Og ja, mine bukser er ogå forsøgt hevet af utallige gange af en lille orm der bare VIL have sin mor. En agurk, en bolle, rosiner eller et kram kan tit aflede...
Men hvad sker der hos dagplejen?
Er det mig der bare skal nyde kun at have et barn (endnu) og derfor ikke lægger så meget mærke til at jeg jo godt kan ordne diverse med ham på armen? - hvilket jeg da også gør.. Er det dagplejen er for "opmærksom" på problemet? - selv om forestillingen om en klynkende baby en hel dag også ville give mig grå hår i hovedet, skal det bare have tid, er han forkælet eller et signalstærkt barn (har lige læst en beskrivelse af det der passer ret godt)? I så fald ønskes forslag til håndtering... Især hos dagplejen der jo også har de 3 andre at tage sig af.
Bonusinfo:
- A. har været igennem en stor operation (kraniesynostose) da han var 8 måneder. det er i øvrigt ikke noget han har været påvirket af hverken før eller siden.
- Det forlyder at faren også var utilfreds med at komme i ivuggestue da han var barn, og i øvrigt havde temperemant (som nu er forsvundet).
- Der er tilknyttet en pædagog fra kommunen der har været på tilsyn, hun har i øvrigt ikke noget usædvanligt at sige om hverken dagplejen eller A.
Med venlig hilsen
J