Svar: Opdragelse - 20 mdr.

4. februar 2013

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev og tillykke med at I har fået en lillesøster - det lyder dejligt! Det lyder dog også som om at der er liv og glade dage hjemme hos jer :)

Der er sandsynligvis flere ting der gør, at især jeres dreng har svært ved at gøre som I siger, stoppe, når I siger nej, eller løbe væk, når I vil have fat i ham .. Og jeg vil gerne dele lidt tanker med dig.

For det første så har han en alder, hvor han naturligt afprøver grænser og forsøger at finde ud af, hvordan han kan påvirke jer og påvirke sin søster. Han er rigtig godt igang med at lære hvem han selv er og udvikle sin selvstændighed, sin spirende personlighed. Og han afprøver her hypoteser - han afprøver igen og igen, for at finde ud af, hvordan verden fungerer. Det er helt naturligt. Og jeg vil anbefale jer at læse den artikel jeg sendte ud med nyhedsbrevet 23. januar "Sådan lærer dit barn at høre efter". Du finder den i min artikel samling.

Han er også stadig så lille at han mangler ord til at beskriver hvad han tænker og føler og det gør at han naturligt reagerer fysisk - f.eks. ved at skubbe til sin søster, hive hende i håret osv. Og nogle gange går det rigtig godt med at lege sammen og nogle gange bliver grænserne overskredet og ingen af dem er gamle nok til at kunne sige fra - kun ved at "ryge i totterne" på hinaden. Derfor skal du være der, observere hvordan det går og nogle gange forsøge at fornemme, når det er ved at gå galt. Det er her vigtigt at du ikke skælder ud eller hiver dem fra hinanden på en voldsom måde. Det er langt bedre, hvis du kan forsøge at aflede dem, så ingen af dem når at forløbe sig. Så du får fjernet fokus og så det ikke kommer dertil, hvor han f.eks. gør sin søster ondt. Hvis han først når dertil, så bliver det sværere at bryde, så jo mere du kan aflede, jo bedre er det ofte.

Hvis han slår dig, når han sidder på dit skød, så skal du sætte dig fra ham og give ham en melding om at du ikke vil have ham siddende, når han slår. Det er vigtigt at sige fra og dette gør du ved at lade en handling følge med "sætte ham fra dig". Det samme hvis han f.eks. lege med maden, vælter glasset osv. så fjerner du enten ham fra bordet og han er færdig med at ...

Annonce

... spise eller du fjerner tallerkenen. Han vil naturligt ofte protestere og så forklarer du hvordan det skal foregå, når han spiser og han får en ny chance og hvis det så igen ikke lykkes, ja så er måltidet slut. Stille og roligt "nu er der ikke mere mad til dig" og så ned og væk fra bordet. Og ja så bliver han naturligt frustreret og ked af det og den frustration skal du så kunne rumme.

Og når det så er sagt, så er det også rigtig vigtigt at du er meget opmærksom på, hvorfor han reagerer som han gør - og jeg tænker at han nogle gange gør det, fordi han er usikker på sin rolle i jeres familie. Det er ikke let at dele mor og far med en tvillingesøster og det er bestemt ikke let nu også at dele jer med en ny lillesøster. Han er og bliver naturligt i tvivl om, hvorvidt I elsker ham ligeså meget som før og om han stadig vil have en ligeså stor plads i jeres hjerte. Han er usikker og derfor reagerer han som han gør.

I skal derfor holde øje med, hvordan han virker når du f.eks. sidder med søster eller lillesøster. Når du har tæt fysisk kontakt og nærhed med dem - hvor er han og hvordan reagerer han? Han ser det og han bliver usikker og derfor laver han ballade. Ofte er det, når børn opfører sig værst at de har allermest brug for os og derfor er det rigtig vigtigt at du ser ham og inviterer ham med. Han har ekstra meget brug for fysisk kontakt, nærhed, kærtegn, kys og kram :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Nogle gange skal du indgå kompromis. Puslebordet behøver han f.eks. kun at ligge på, når han har afføring, en tisseble kan skiftes på toilettet imens han står op. Du kan inddrage ham, måske han selv kan kravle op og lægge sig på puslebordet af en lille trappestige .. Han kan også selv løfte numsen, når du giver ham ble på. Han kan smøre med lidt creme, når du har vasket ham. Ved at inddrage ham i puslingen, så vil han føle sig mere set og mødt og det hele kan gå lettere på denne måde.

Jeg vil anbefale dig med at læse min bog "Helens bog om dit barns udvikling". Den vil give jer en idé om, hvad der sker i jeres dreng lige nu og samtidig vil I kunne følge lillesøster og hendes udvikling de næste mange uger og måneder frem :)

Håber ovenstående hjælper lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!