Opdragelse - 20 mdr.

4. februar 2013

Kategori:
Alder:
20 mdr.

Opdragelse - 20 mdr.

Hej igen

Denne gang er mit spm om opdragelse. Vores tvillinger er nu 20 mdr. En dreng og en pige.

Vores pige gør stort set alt hvad vi beder hende om, hun forstår som oftest et ”nej”. Vi forsøger ikke at sige ”nej” alt for ofte og opmuntrer begge børn med positiv feedback, når de gør noget rigtig, eller noget vi gerne vil have dem til. Men vores dreng er en ballademager. Han lytter ikke efter når vi siger noget til ham. Han kan finde på flg.:

- Løber i modsat retning når han skal have tøj på
- Smider med maden og ser på os med et stort smil hvad vores reaktion er
- Skubber til sin søster
- Slår (hvilket vores datter også gør), både mig og hans søster
- Sparker mig når han ligger og bliver puslet
- Hiver sin søster i håret

Vi har prøvet alt muligt for at rette op på hans opførsel. Sige til ham i et roligt toneleje at det vil vi ikke have. Rykke os væk fra ham når han slår og ellers ignorere hans opførsel, tage fat i ham og skælde ud, sige ”nej”, aflede opmærksomhed, sige ”se nu bliver søster ked af det.. ae ae”. Men vi kan ikke fået noget til at virke.

Det er selvfølgelig også lidt svært helt at ignorere hvad han laver af ballade, for når de sidder og spiser, så har han jo en søster der griner højlydt, når han kaster med maden og på den måde får han jo en masse positiv respons fra hende. Desuden kan jeg se at sommetider leger de en leg, hvor de skubber til hinanden og de morer sig når de begge er med på den.. Men skal jeg gribe ind der, og sige til ...

Annonce

... dem at de ikke skal skubbe, heller ikke når de bare leger? De kan jo ikke forstår konsekvensen af legen, og at det ofte ender med at en har slået sig! Og min søn forstår helt tydelig ikke at nogen gange er det sjovt at skubbe og andre gange er det ikke!

Han er en glad dreng, og jeg kan se på ham han gør det ikke fordi han forstår at han er uartig.. På hans ansigtsudtryk ser det ud til at han simpelthen ikke forstår at vi ikke vil have han slår og for ham er det en leg, og så virker det som om han har fundet ud af at man kan ”drille”. Men det går jo ud over hans søster. Han får en masse positiv kontakt, vi roser børnene en masse, fortæller dem at vi elsker dem osv. Det virker heller ikke som om han gør alt dette for at få mere opmærksomhed, for han gør det også når han har vores fulde opmærksomhed, jeg kan dog mærke at hans dårlige opførsel bliver værre, når han bliver rastløs (Han er en dreng der helst skal ud og lege minimum et par gange om dagen, for at han kan brænde sin energi af).

Men hvad skal vi gøre.. Er vi for ”bløde”, skal vi ignorere ham når han gør noget vi ikke vil have.. Det er bare svært når det er spark og skub, da det jo både går ud over han søster, men også gør det næsten umuligt for mig at skifte ham, da jeg lige har fået et kejsersnit, og han rammer lige såret når han sparker.

Tvillingerne har lige fået en lillesøster, men jeg tror ikke hans opførsel har noget med det at gøre, da han allerede begyndte på dette før lillesøster kom til.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.