Svar: Valg af tøj

30. januar 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

Jeg tror der er ligeså mange svar på dit spørgsmål, som der er forældre og fagfolk og det er sandsynligvis derfor du og din mand heller ikke er helt enige om, hvad I skal gøre og hvordan I skal reagere. Og jeg tænker at der sandsynligvis ikke kun findes en løsning, men at man kan gøre lidt forskellige ting, helt afhængig af situationen.

Det er altid en god idé, hvis man på en eller anden måde kan indgå et kompromis, så de fleste konflikter undgås - man skal vælge sine kampe. Der er visse ting, som I er nødt til at holde fast i og som må være som I siger - også selvom det medfører store protester, så er I nødt til at holde fast i at I ved bedst, fordi I er de voksne. Og så må I rumme frustration og de følelser der kommer. Det kan f.eks. være at jeres datter ikke vil have strømpebukser på, men vil have bare ben og det dur ikke med denne årstid, så bliver hun syg. Derfor skal hun have strømpebukser på, også under protester.

Og andre gange, så må det gerne være som hun ønsker, for det er jo lige meget om det er den ene eller den anden bluse, om I synes noget passer bedre sammen end andet - det er et spørgsmål om smag og her må hun godt selv vælge. Hvis hun nogle gange oplever at få et ja og det kan blive som hun gerne vil, så vil hun naturligt lettere kunne acceptere et nej andre gange.

Når det er sagt, så er det dog sådan at børn i jeres datters alder ofte vælger meget impulsivt og derfor også skifter meget hurtigt mening og derfor er det også vigtigt at hun ikke får alt for mange valgmuligheder - og at I så vidt muligt, vælger for hende. giver I hende valg, så prøv at holde det til to ting "den røde eller den pink kjole?". Hvis hun kan vælge frit imellem alt hvad der er i skabet, så er det meget svært at vælge og hun vil naturligt let skifte mening.

Det kan være en god idé at finde tøjet frem om aftenen i stedet for om morgenen og så holde fast i den aftale I har lavet der. Det kan også være en god idé vække hende tidligere om morgenen, så I har mere tid. Hvis hun er langsom til at vågne og er træt om morgenen, så er det at skulle tage tøj på meget svært at overskue.

Nogle gange kan det hjælpe at ændre på rutinerne om morgenen - så tøjet først kommer på efter morgenmaden, eller modsat, alt efter hvordan I gør nu. Det kan også være en god idé at I hjælper hende med at få tøjet på, - hvis hun er træt og ikke kan overskue at ...

Annonce

... dagen begynder, så kan det at I hjælpes ad med tøjet være at foretrække fremfor at I kræver "nu skal du tage dit tøj på" - for så er det ikke tøjet hun protesterer over, men at hun mangler overskuddet til at udføre den opgave.

Og så skal I rumme at hun bliver utilfreds undervejs - at kjolen irriterer, at strømpebukserne krøller, at knappen ikke vil knappes, at det strammer på maven osv. I skal lytte til det og anerkende, at tøjet kan irritere og at det er dumt, at det er sådan og så hjælpe hende og guide hende og også nogle gange sige at nu sidder det som det sidder og at I har gjort det så godt I kunne ... så I på den måde også kommer videre.

Nogle gange kan det være en idé at få tøjet på i en fart - og evt. lade noget ekstra dejligt komme efter "hvis vi skynder os med tøjet, så kan vi nå at kikke i en bog". Andre gange kan det være en idé at give halvdelen at tøjet på, give hende en pause, hvor du går ud og gør morgenmaden parat, hun kan spise og så fortsætter I med tøjet derefter.

Andre gange kan det være en god idé at lægge tøjet frem, så det er let at tage på og så lade hende selv forsøge sig. Netop fordi det nogle gange stresser ekstra meget, hvis I står og kikker og måske skynder på hende ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Prøv at bevare roen og vis at I har overblikket, når hun ikke har det. Prøv at lade være med at skælde ud, vrisse af hende, kræve for meget af hende. Vis hende at I er der, at I gerne vil hjælpe hende, støtte hende.

I skal naturligvis også sørge for at hun kommer tidligt i seng om aftenen, så hun ikke er for træt om morgenen. Hvis hun har sovet godt, er overskuddet om morgenen naturligt større.

I skal overveje om I har mange diskussioner om morgenen og hvad disse handler om. Nogle gange er tøjet og problemerne omkring tøjet udtryk for noget andet eller blot en af mange ting I diskuterer. Måske diskuterer I også morgenmaden, om fjernsynet skal være tændt eller slukket, om hun skal have håret samlet eller det skal sidde løst? Prøv generelt at overveje om jeres daglige rutiner skal laves lidt om, så alle får lidt mere tid og ro om morgenen ... Nogle gange kan det f.eks. være at indføre at alle spiser morgenmad samtidig og at der er tid til at sidde ved køkkenbordet og spise - og det er hyggeligt. Så er det vigtigt at blive gjort klar til dette, for det vil hun naturligvis ikke gå glip af :)

Jeg håber at ovenstående hjælper videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder