Brev:
Gråd og skrigeture om natten
30. januar 2013
Alder:
7 mdr.
Gråd og skrigeture om natten
Hej Helen.
Nu har jeg brug for hjælp, jeg har forsøgt at læse mange af dine andre svar, men har endnu ikke kunne finde et der minder om vores problematik.
Det handler om min søn på snart 7 mdr. Dog skal det lige tilføjes her at han er født 36+2, så altså korrigeret 6 mdr.
Han har siden han var 3 mdr gammel grædt/skreget meget om natten, altså virkelig ked af det. Sommetider i søvne, sommetider lysvågen - eller det bliver han ihverfald når han skriger.
Fra nyfødt til 3 mdr var han eksemplarisk om natten, blev ammet hver 3. -4. time og sov med det samme videre.
Jeg har forsøgt MANGE ting efterhånden, da jeg er ved at være desperat og gerne hjælpe min søn til en ordentlig nattesøvn, mig selv til en bedre nattesøvn og dermed mere overskud om dagen.
Det vi har prøvet er: svøb, ikke svøb, startet grød 5 mdr gammel, vælling til nat, været ved læge, ørelæge, sove mellem os, sove næse mod næse med mig, vugge skiftet til tremmeseng, kommet på eget værelse og sove, synge, lege, amme, tilbydes vand, pusles...
Selvfølgelig ikke alt sammen på en gang, men disse ting over de sidste 3 mdr...
Der var lidt fremskridt ved skiftet fra vugge til tremmeseng og da han kom på eget værelse.
Jeg har snakket med min egen sundhedsplejerske, men kan ikke rigtig få mere hjælp af hende.
Det vi har arbejdet på det sidste stykke tid er, at når han græder, venter vi lige 1-2 min og ser om han selv falder til ro, hvis ikke, går vi ind og viser at vi er der, holder ham i hånden, trøster uden at tage ham op, når har er fladet til ro og bare ligger og kiggerm går vi ud - så han kan falde i søvn selv - ligesom om aftenen. Men det er jo oftest 1 gang i timen. Og nogle nætter flere timer det står på uden søvn imellem..
Hans døgnrytme ser ca. sådan ud:
05: ammes
06.30: står op
07: får havregrød med frugtmos og vand af kop, derefter leger mens jeg tager bad.
08.30:tilbydes bryst og puttes i barnevogn.
10.30: vågner og kommer op og får grød og vand af kop.
Leger..
12.30: tilbydes bryst og puttes i barnevogn.
14.30: vågner og kommer op. Får vand af kop
15.30: ammes og leger lidt mere
16.30: puttes i barnevogn
17.30: vågner og kommer op og får grøntsagsmos og vand af kop.
19: pusles og hygger med bad
20: ammes og puttes i seng på eget værelse, her falder han selv i
23/24: Vågner og er ked af det, ammes.
01: vågner og er ked af det, holder i hånd og trøster.
02.30: vågner og er ked af det, holder i hånd og trøster.
04/05: vågner og ammes.
Han græder ofte efter ca 1 time i barnevognen, men falder hen igen, når vi lige har trillet en lille tur, men dette gør det også svært for mig at få hvilet når han sover..
Hans far prøver at hjælpe om natten sommetider, men oftest bliver han mere hysterisk når han ser det er ham. I det daglige står jeg for langt det meste med mad, leg osv..
Bonus info:
Han bruger sut og kan selv putte dem i munden også om natten.
Han udvikler sig fint motorisk, triller fra ryg til mave osv.
Han vejer nu ca 6,5 kg og har ikke taget voldsomt meget på.
Han vil ikke tage sutteflaske.
Ingen tænder endnu.
Har været ved kranio sakral terapi, hvor hun sagde han havde lidt skæve hofter, men fik rette op på det..
Har prøvet kædedyne, der skulle give mere tryghed og sansemæssigt mere ro , uden effekt..
Derudover er min egen sundhedsplejerske obs på mig omkring efterfødselsreaktion - nok pga søvnmangel og for lidt hjælp i det daglige. (Det er dog ved at blive bedre!)
Jeg håbe inderligt at du kan give os nogle redskaber til at vi alle får en bedre søvn og dermed en dagligdag med lidt mere overskud..
Venlig hilsen
Den trætte mor..