Svar: Opdragelse på den gode måde
23. januar 2013
Alder:
14 mdr.
Kære Idas mor
Tak for dit brev :)
Din datter har en naturligt indre drivkraft, der gør at hun vil undersøge, udforske og lære verden netop ved at prøve sig frem. Og det er et sundhedstegn, at hun afprøver forskellige ting - også at hun nogle gange gør tingene igen og igen, selvom du har sagt nej mange gange.
Det er vigtigt at du ikke gør alt for stort et nummer ud af det, men at du stille og roligt siger "Nej!" og så lader en handling følge med. Det kan være at flytte hende ned fra bordet, som hun er kravlet op på eller at fjerne blomsterne som hun piller i. Det at du flytter hende eller flytte tingene samtidig med at du siger nej, hjælper hende til at huske, at det her skulle hun ikke gøre.
Det er vigtigt at du ikke råber af hende eller skælder hende ud, men tonen du siger nej med har naturligt noget at sige. Far har ofte et dybere nej end mor og det virker nogle gange derfor bedre. Når du siger nej, så er det vigtigt at du mener nej og at din ansigtsmimik og dit kropssprog signalerer nej. Nogle gange kommer vi til at grine, når vores børn gør noget uventet, for det er jo sjovt, når de, som de små filurer de jo er, nogle gange prøver grænser og overrasker os på forskellig vis. Men hvis vi griner eller prøver at undertrykke et grin, så vil din datter opfange det meget hurtigt og så vil hun naturligvis forsøge igen, for det er spændende at udforske, hvad du egentlig synes - er det sjovt? Er det et nej? Eller hvad er det egentlig mor signalerer ... Der må således godt være forskel i måden du siger "nej" eller "stop" på og så måden du siger "ja" på.
Nogle gange er det din datter søger din opmærksomhed og din kontakt. Hun vil gerne lege med dig, tumle med dig, hun vil at du skal se hende og prioritere hende. Derfor er løsningen ofte at du tager hende ned af bordet og tilbyder et bedre alternativ. Det kunne være i stedet for at sige nej, tilbyde hende at komme med hen i sofaen og læse i en bog. Så kommer hun væk fra bordet og det hun er igang med og finder ud af at det er mere spændende og hyggeligt at sidde på dit skød og læse. På sigt vil hun måske så komme med en bog, vise dig den, måske sige "læse" eller lignende, fordi hun har brug for denne kontakt :)
Nogle gange skal du fange hende, kilde hende, kramme hende "din lille bølle, skal du være fræk, her kiiiilder vi de frække børn", så hun virkelig mærker din kontakt og din nærhed og mærker at du gerne vil hende. Så hun får den kontakt hun søger, uden at hun behøver søge grænser igen og igen for at få den :)
Det er en rigtig god idé at du prøver at give hende mulighed for at få tilfredsstillet de ting, som hun fascineres af. Hvis hun er glad for at hoppe, så kan du give hende en stor madras på gulvet hun kan hoppe på eller en minitrampolin. Når hun så hopper i sofaen eller på bordet, så kan du sige "ikke hoppe her, den går i stykker. Du kan hoppe på madrassen". På den måde så både anerkender du hendes lyst til at hoppe og viser hende, hvor det er okay at gøre det.
Hvis hun er glad for blomsten i stuen, roder i jorden osv. så skal hun udenfor, have lov til at grave med en skovl, vande med en vandkande osv. Dette bliver naturligvis lettere at tilfredstille, når hun bliver ældre og vejret bedre.
Jeg vil anbefale dig at læse min bog "Helens bog om dit barns udvikling", hvori jeg beskriver den udvikling hun går igennem og hvorfor hun gør, som hun gør. Og hvordan du så kan reagere hensigtsmæssigt.
Jeg vil også anbefale dig at du tilmelder dig mit nyhedsbrev. Her kommer forskellige artikler med forskellige emner - i sidste uge artiklen "Sådan lærer dit barn at høre efter", som du også finder i min artikelsamling :)
Og nej, hun skal bestemt ikke sendes på værelset, hun er et lille barn, der er igang med en sund og helt naturlig udvikling og det skal ikke straffes, men ses som noget positivt :)
Håber ovenstående tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske