Svar: Opdragelse på den gode måde

23. januar 2013

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Idas mor

Tak for dit brev :)

Din datter har en naturligt indre drivkraft, der gør at hun vil undersøge, udforske og lære verden netop ved at prøve sig frem. Og det er et sundhedstegn, at hun afprøver forskellige ting - også at hun nogle gange gør tingene igen og igen, selvom du har sagt nej mange gange.

Det er vigtigt at du ikke gør alt for stort et nummer ud af det, men at du stille og roligt siger "Nej!" og så lader en handling følge med. Det kan være at flytte hende ned fra bordet, som hun er kravlet op på eller at fjerne blomsterne som hun piller i. Det at du flytter hende eller flytte tingene samtidig med at du siger nej, hjælper hende til at huske, at det her skulle hun ikke gøre.

Det er vigtigt at du ikke råber af hende eller skælder hende ud, men tonen du siger nej med har naturligt noget at sige. Far har ofte et dybere nej end mor og det virker nogle gange derfor bedre. Når du siger nej, så er det vigtigt at du mener nej og at din ansigtsmimik og dit kropssprog signalerer nej. Nogle gange kommer vi til at grine, når vores børn gør noget uventet, for det er jo sjovt, når de, som de små filurer de jo er, nogle gange prøver grænser og overrasker os på forskellig vis. Men hvis vi griner eller prøver at undertrykke et grin, så vil din datter opfange det meget hurtigt og så vil hun naturligvis forsøge igen, for det er spændende at udforske, hvad du egentlig synes - er det sjovt? Er det et nej? Eller hvad er det egentlig mor signalerer ... Der må således godt være forskel i måden du siger "nej" eller "stop" på og så måden du siger "ja" på.

Nogle gange er det din datter søger din opmærksomhed og din kontakt. Hun vil gerne lege med dig, tumle med dig, hun vil at du skal se hende og prioritere hende. Derfor er løsningen ofte at du tager hende ned af bordet og tilbyder et bedre alternativ. Det kunne være i stedet for at sige nej, tilbyde hende at komme med hen i sofaen og læse i en bog. Så kommer hun ...

Annonce

... væk fra bordet og det hun er igang med og finder ud af at det er mere spændende og hyggeligt at sidde på dit skød og læse. På sigt vil hun måske så komme med en bog, vise dig den, måske sige "læse" eller lignende, fordi hun har brug for denne kontakt :)

Nogle gange skal du fange hende, kilde hende, kramme hende "din lille bølle, skal du være fræk, her kiiiilder vi de frække børn", så hun virkelig mærker din kontakt og din nærhed og mærker at du gerne vil hende. Så hun får den kontakt hun søger, uden at hun behøver søge grænser igen og igen for at få den :)

Det er en rigtig god idé at du prøver at give hende mulighed for at få tilfredsstillet de ting, som hun fascineres af. Hvis hun er glad for at hoppe, så kan du give hende en stor madras på gulvet hun kan hoppe på eller en minitrampolin. Når hun så hopper i sofaen eller på bordet, så kan du sige "ikke hoppe her, den går i stykker. Du kan hoppe på madrassen". På den måde så både anerkender du hendes lyst til at hoppe og viser hende, hvor det er okay at gøre det.

Hvis hun er glad for blomsten i stuen, roder i jorden osv. så skal hun udenfor, have lov til at grave med en skovl, vande med en vandkande osv. Dette bliver naturligvis lettere at tilfredstille, når hun bliver ældre og vejret bedre.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg vil anbefale dig at læse min bog "Helens bog om dit barns udvikling", hvori jeg beskriver den udvikling hun går igennem og hvorfor hun gør, som hun gør. Og hvordan du så kan reagere hensigtsmæssigt.

Jeg vil også anbefale dig at du tilmelder dig mit nyhedsbrev. Her kommer forskellige artikler med forskellige emner - i sidste uge artiklen "Sådan lærer dit barn at høre efter", som du også finder i min artikelsamling :)

Og nej, hun skal bestemt ikke sendes på værelset, hun er et lille barn, der er igang med en sund og helt naturlig udvikling og det skal ikke straffes, men ses som noget positivt :)

Håber ovenstående tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.