Svar: Suttetrang som 2 årig?
21. januar 2013
Alder:
2 år, 4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeg er bestemt ikke enig i at sutten først kan skade tænderne ved 3 års alderen. Skade af tænderne kan sagtens ske før og ofte sker det, hvis barnet har sutten i munden hele tiden. Dertil kommer at en sut i munden hele tiden også vil påvirke barnets sproglige udvikling og som du selv er inde på, så sender det også nogle signaler om at barnet er på et babyniveau, hvor det naturligt ikke skal være.
Jeg synes derfor ikke det er nogen god idé at I lader jeres datter bruge sutten hele tiden. Det lyder ganske fornuftigt at holde fast i at sutten bruges om natten og når man sover til middag og så hvis man en gang imellem er rigtigt ked af det og ikke kan finde trøst uden.
Hendes suttebehov og behov for at trøste sig med sutten må så stilles på en anden måde. Det kan være en klud eller en bamse, der bruges som substitut. Det kan man jo også sutte på, hvis man gerne vil ...
Og så tænker jeg også at det er vigtigt at imødekomme hendes behov for at bruge munden, sutte, gumle, gnave osv. ved at give hende mad, der mundmotorisk måske udfordrer hende lidt eller i hvert fald sikrer at hun får dette stimuleret. Du kan derfor dagligt lave et lille fad med grøntsager i mundrette stykker - gulerod, agurk, bladselleri, blomkål, peberfrugt eller lignende, som kan spises råt og som kræver lidt bearbejdelse med munden. Det samme med lidt hårdere typer af frugt. Og du kan også give hende f.eks. knækbrød, fuldkornsskorper og lignende som giver hende lidt ekstra tyggemodstand.
Jeg tænker at jo mere du på denne måde får stimuleret hendes trang til at gumle, jo mindre vil hun sandsynligvis have behov for sutten og jo mindre vil hun sandsynligvis også sutte på sit tøj, lynlås osv.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske