Suttetrang som 2 årig?

21. januar 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

Suttetrang som 2 årig?

Hej Helen

Da min datter på nu 2 1/4 var lille ville hun ikke tage en sut og brugte i stedet brystet som trøst. Hun blev suppleringsammet til hun var ca. 19 mdr hvor hun ikke længere var interesseret. Da hun var ca. 1 år begyndte hun at bruge sut i dagplejen til middagsluren fordi dagplejeren bad om en fordi hun nogle gange tog de andres. I starten blev den dog ikke brugt herhjemme.

Dengang var jeg overbevist om at vi aldrig ville komme til at døje med sutteafvænning.

Da hun så var ca. 20 mdr blev hun meget suttefikseret og bad om den om dagen også i weekenderne. Så der blev der lavet regler om at sut kun er når der skal soves. Så i barnevognen til middagslur og når vi går op på 1.sal for at gøre klar til at gå i seng. Så inden vi går ned om morgenen afleverer hun sutten i sengen. Har ikke helt styr på rækkefølgen men da hun var 21 mdr fik hun en lillesøster som bruger sut. Ved ikke om det har noget med interessen at gøre.

Iflg. sundhedsplejersken er det først når de bliver 3 år at sutten kan give børn tandproblemer. Så jeg har tænkt at det passer med at sutten skal væk når hun skal i børnehave.

Men nu har jeg lagt mærke til at hun går meget og bider i ting. Sin hue, sin lynlås i flyverdragten, legetøj. Jeg kan ikke se at der umiddelbart er tænder på vej og jeg tror det har været et par måneder efterhånden. Umiddelbart har jeg tænkt at det var en dårlig vane men tænker nu om det kan være en understimuleret suttetrang? Jeg synes det er en dårlig vane når børn på hendes alder går ...

Annonce

... rundt med sut om dagen. Men har hun i virkeligheden behov for det?

Hun er intelligent og sprogligt langt fremme så vi kan sagtens forklare hende ting. Vil f.eks kunne sige at i børnehaven bruger man ikke sut (der er 6mdr til hun skal starte så tid endnu) men ved ikke om de andre børn gør? I dagplejen er det normalt ikke et problem at nogle af de andre nogle gange går med sut om dagen.

Der er nogle gange i både dagpleje og hjemme at hun får lov at beholde sutten efter luren hvis hun er meget pylret men det sker sjældent.

Hvad tænker du?

Hvad kan vi gøre så hun ikke bider i tingene - det hjælper ikke at sige hun skal lade være. Det er både skadeligt for tøjet hvis hun bider i et ærme men jo også koldt når elefanthuen er våd om hagen her i vinterkulden.

Og kan det risikere at være for tidligt at tage sutten fra hende når hun bliver 3. Hun elsker sine sutter, de har forskellige motiver og hun elsker at få lov at bytte til en ny og har styr på hvilken hun har og hvilken lillesøster har (træ-sutten, heste-sutten mv). Når hun er træt beder hun nogle gange om at komme i seng bare for at få sin sut (altså uden at bede om sutten men jeg tror det er årsagen). Men uden så nødvendigvis at kunne sove.

Jeg tror den er i munden det meste af natten.

Hun er en skøn, glad pige der snakker og synger og elsker sin lillesøster så jeg tænker ikke at det er problemet. Og hun har også accepteret at lillesøster bruger sut en større del af dagen fordi hun er baby (6mdr).

På forhånd tak for hjælpen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla