Brev:
Suttetrang som 2 årig?
21. januar 2013
Alder:
2 år, 4 mdr.
Suttetrang som 2 årig?
Hej Helen
Da min datter på nu 2 1/4 var lille ville hun ikke tage en sut og brugte i stedet brystet som trøst. Hun blev suppleringsammet til hun var ca. 19 mdr hvor hun ikke længere var interesseret. Da hun var ca. 1 år begyndte hun at bruge sut i dagplejen til middagsluren fordi dagplejeren bad om en fordi hun nogle gange tog de andres. I starten blev den dog ikke brugt herhjemme.
Dengang var jeg overbevist om at vi aldrig ville komme til at døje med sutteafvænning.
Da hun så var ca. 20 mdr blev hun meget suttefikseret og bad om den om dagen også i weekenderne. Så der blev der lavet regler om at sut kun er når der skal soves. Så i barnevognen til middagslur og når vi går op på 1.sal for at gøre klar til at gå i seng. Så inden vi går ned om morgenen afleverer hun sutten i sengen. Har ikke helt styr på rækkefølgen men da hun var 21 mdr fik hun en lillesøster som bruger sut. Ved ikke om det har noget med interessen at gøre.
Iflg. sundhedsplejersken er det først når de bliver 3 år at sutten kan give børn tandproblemer. Så jeg har tænkt at det passer med at sutten skal væk når hun skal i børnehave.
Men nu har jeg lagt mærke til at hun går meget og bider i ting. Sin hue, sin lynlås i flyverdragten, legetøj. Jeg kan ikke se at der umiddelbart er tænder på vej og jeg tror det har været et par måneder efterhånden. Umiddelbart har jeg tænkt at det var en dårlig vane men tænker nu om det kan være en understimuleret suttetrang? Jeg synes det er en dårlig vane når børn på hendes alder går rundt med sut om dagen. Men har hun i virkeligheden behov for det?
Hun er intelligent og sprogligt langt fremme så vi kan sagtens forklare hende ting. Vil f.eks kunne sige at i børnehaven bruger man ikke sut (der er 6mdr til hun skal starte så tid endnu) men ved ikke om de andre børn gør? I dagplejen er det normalt ikke et problem at nogle af de andre nogle gange går med sut om dagen.
Der er nogle gange i både dagpleje og hjemme at hun får lov at beholde sutten efter luren hvis hun er meget pylret men det sker sjældent.
Hvad tænker du?
Hvad kan vi gøre så hun ikke bider i tingene - det hjælper ikke at sige hun skal lade være. Det er både skadeligt for tøjet hvis hun bider i et ærme men jo også koldt når elefanthuen er våd om hagen her i vinterkulden.
Og kan det risikere at være for tidligt at tage sutten fra hende når hun bliver 3. Hun elsker sine sutter, de har forskellige motiver og hun elsker at få lov at bytte til en ny og har styr på hvilken hun har og hvilken lillesøster har (træ-sutten, heste-sutten mv). Når hun er træt beder hun nogle gange om at komme i seng bare for at få sin sut (altså uden at bede om sutten men jeg tror det er årsagen). Men uden så nødvendigvis at kunne sove.
Jeg tror den er i munden det meste af natten.
Hun er en skøn, glad pige der snakker og synger og elsker sin lillesøster så jeg tænker ikke at det er problemet. Og hun har også accepteret at lillesøster bruger sut en større del af dagen fordi hun er baby (6mdr).
På forhånd tak for hjælpen