Svar: Stop med sut og uro
16. januar 2013
Alder:
3 år, 4 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at jeres datter bruger det, at tissekonen er rød eller gør ondt, som en måde at få trøst på - hun ved at sutten ikke længere er en mulighed og hun kan ikke bede om sin sut, og hendes behov for trygheden, nærheden og opmærksomheden bliver så kanaliseret over i noget andet ...
Og jeg tænker derfor at det lyder rigtig fint at I nu læser godnathistorie, prøver at aflede hende og tale om andre ting, når hun klager over at det gør ondt. I må naturligvis som nu meget gerne tjekke om hun er rød og evt. komme lidt zinksalve på, for hvis hun er rød, skal det naturligvis behandles; men det er vigtigt at I derefter kommer videre og beroliger hende med "det ser fint ud", "det holder op igen", "det er væk i morgen tidlig" eller lignende. Så I lytter til hende, men også holder fast i at det er ikke noget I skal bekymre jer særligt om. Og giv hende så nærheden og vis hende opmærksomhed på en anden måde "kom skat, nu sætter vi os her og putter med dynen og læser lidt, det er dejligt", så hun mærker jer og har jer hos sig.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske