Stop med sut og uro

16. januar 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

Stop med sut og uro

Hej Helen.

Vores datter er snart 3,5 år. Før jul sendte vi hendes sutter til julemanden og hun fik et brev tilbage og var nede og vælge noget legetøj og en bamse til at sove med. Hun har altid været meget glad for sine sutter, så vi var lidt urolige og spændte på hvordan det ville gå. Men det gik over al forventning og hun var kun lidt ked af det den første aften og har nævnt dem et par gange.. Dog vågnede hun den første nat og græde meget og klagede over ondt i sin tissekone/numsen. Hun nævnte slet ikke sutterne. Men det var så voldsomt at vi endte med at ringe til vagtlægen, da vi tænkte at det var blærebetændelse. Hun fik lidt panodil og faldt i søvn og sov resten af natten. Det var ikke blærebetændelse og da hun stod op var der intet problem. Det skete 1 gang mere i juleferien og så igen nu her. Vi er kommet frem til at det nok ikke er smerter men en måde at få trøst/ opmærksomhed på, for når vi afleder hende, klager hun ...

Annonce

... ikke mere.

I aftes begyndte jeg at fortælle en historie og hun faldt i søvn. Og hvis det var smerter ville det jo ikke forsvinde med det samme igen... Men vi er lidt i tvivl om hvordan vi skal håndtere det bedst. For vi vil jo ikke sige at vi ikke tror på det hun siger, men nogle gange er det helt tydeligt at hun "bruger" det som udsættelse til sengetid. Hun er nu ret god til at gå i seng, men kan godt brokke sig lidt, hvis hun er blevet overtræt eller lidt opkørt af leg el lign. Hun har gået i børnehave siden før sommerferien, droppede middagslur i sommerferien og lagde bleen i efteråret før hendes fødselsdag. Der er jo sket mange ting for hende og nu er sutterne også væk.

Men hvad kan vi sige til hende når vi ved at det ikke gør ondt? Når hun siger det gør ondt, tjekker vi om hun er rød og hun får evt lidt zinksalve på. Men hun har ikke været rød i lang tid..

Tak for en god brevkasse.

Med venlig hilsen

Maria

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder