Brev:
Stop med sut og uro
16. januar 2013
Alder:
3 år, 4 mdr.
Stop med sut og uro
Hej Helen.
Vores datter er snart 3,5 år. Før jul sendte vi hendes sutter til julemanden og hun fik et brev tilbage og var nede og vælge noget legetøj og en bamse til at sove med. Hun har altid været meget glad for sine sutter, så vi var lidt urolige og spændte på hvordan det ville gå. Men det gik over al forventning og hun var kun lidt ked af det den første aften og har nævnt dem et par gange.. Dog vågnede hun den første nat og græde meget og klagede over ondt i sin tissekone/numsen. Hun nævnte slet ikke sutterne. Men det var så voldsomt at vi endte med at ringe til vagtlægen, da vi tænkte at det var blærebetændelse. Hun fik lidt panodil og faldt i søvn og sov resten af natten. Det var ikke blærebetændelse og da hun stod op var der intet problem. Det skete 1 gang mere i juleferien og så igen nu her. Vi er kommet frem til at det nok ikke er smerter men en måde at få trøst/ opmærksomhed på, for når vi afleder hende, klager hun ikke mere.
I aftes begyndte jeg at fortælle en historie og hun faldt i søvn. Og hvis det var smerter ville det jo ikke forsvinde med det samme igen... Men vi er lidt i tvivl om hvordan vi skal håndtere det bedst. For vi vil jo ikke sige at vi ikke tror på det hun siger, men nogle gange er det helt tydeligt at hun "bruger" det som udsættelse til sengetid. Hun er nu ret god til at gå i seng, men kan godt brokke sig lidt, hvis hun er blevet overtræt eller lidt opkørt af leg el lign. Hun har gået i børnehave siden før sommerferien, droppede middagslur i sommerferien og lagde bleen i efteråret før hendes fødselsdag. Der er jo sket mange ting for hende og nu er sutterne også væk.
Men hvad kan vi sige til hende når vi ved at det ikke gør ondt? Når hun siger det gør ondt, tjekker vi om hun er rød og hun får evt lidt zinksalve på. Men hun har ikke været rød i lang tid..
Tak for en god brevkasse.
Med venlig hilsen
Maria