Koks i putningen efter overgang til juniorseng

16. januar 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

Koks i putningen efter overgang til juniorseng

Kære Helen

Ja, det er jo ikke længe siden, vi skrev til dig sidst om vores datter - tak for de gode råd. Vi har ikke længere søvnløse nætter for efter en måneds tid med øreproblemer (drænene faldt ud, og hun har nu fået nye og er frisk igen efter penicillin-kur) sover vores datter nu godt igen - i hvert fald, når først hun er faldet i søvn ;-)

Og dog er det søvnen, der driller nu igen - denne gang i forhold til putning, som nu har udviklet sig til en mindst to en halv times seance efter overgang til juniorseng, som vi skiftede til for to uger siden. Havde ellers en super putterutine før det, og vi har været meget tæt på at hente tremmesengen op fra kælderen igen i bar ærgrelse over, hvad sengeskiftet har ført med sig. Har læst andre spørgsmål vedr. det, at de står ud af sengen igen og igen, men vi kan ligesom ikke rigtig få hold på situationen alligevel.

Status er, at vores datter efter eventuelt bad og en godnatgrød puttes ca. 19.30 eller 19.45. Herefter følger et par timer med "flugtforsøg", hvor hun kravler ud af sengen og drøner ind i stuen eller kravler rundt på gulvet og leger. Vi har forsøgt at vende tilbage til ...

Annonce

... stryge tøj metoden, som før har været en succes, men hun drøner forbi os i fast rutefart, også selvom vi er i gang med noget kedeligt frem for at sidde og vogte over hende. Hun har en fest, griner og fjoller, når vi følger hende tilbage i seng. Hun bliver der få sekunder og så afsted igen. Klokken er oftest mellem 21.45 og 22.30 inden hun sover, og det ender oftest med at vi må sætte os ved siden af hendes seng, da hun ellers ikke finder ro. Selv her varer det længe, før hun overgiver sig til søvnen. Vi lader hende ikke sove længere end til senest 7.15, og i vuggestuen har vi bedt om, at hun bliver vækket, så hun ikke sover længere end 2 timer til middag. Til trods for det falder hun i søvn lige sent, og vi forstår faktisk ikke, at hun kan holde sig vågen.

Her til aften besluttede vi os for at vente med at putte hende, til hun var godt træt kl. 21 i håb om, at hun igen vil forbinde sengen med at ligge roligt og falde relativt hurtigt i søvn. Nu er kl. 22.15, og hun sover stadig ikke, så vi er lidt tør for ideer. Hun spiser fint og trives i dagtimerne.

Hvad gør vi for at få brudt den onde cirkel?

Venlig hilsen
Førstegangsforældrene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.