Svar: Opdragelse - måske
16. januar 2013
Alder:
3 år, 8 mdr.
Kære mor og far
Tak for jeres brev :)
For mig lyder det lidt som det I netop beskriver - "en kanalisering, hvor Simon ikke kan finde ud af sine følelser og derfor græder over Oliver, da han ved at ham kan han græde over".
Simon er stadig så lille at det er rigtig svært for ham at sætte ord på hvorfor han pludselig bliver ked af det og faktisk sker det ofte, uden at han selv ved hvorfor. Det sker fordi hans hjerne stadig er meget umoden og så vil der være situationer hvor havregrøden driller, tøjet driller, skoene driller og det hele kokser bare - og når man ikke kan sætte ord på disse ting, så bruger man naturligt det der ligger lige for "jeg er ked af det over Oliver", for det er til at forstå og det udløser jo det han har brug for netop forståelse og trøst.
Og ja nogle gange så vil han naturligt hellere være hjemme og vil ikke i børnehave, ligesom I sandsynligvis også har dage, hvor I hellere ville blive hjemme fra arbejde. Og det skal der være plads til. Det er fint at anerkende hans lyst til dette og når han bliver ked af at skulle af sted eller bliver ked af at du skal gå fra ham i børnehaven, så lyt til det, sæt ord på og lad ham vide at du forstår det og lav aftaler med ham. "jeg kan godt forstå du gerne vil være hjemme", "jeg synes også det er irriterende at vi ikke kan være hjemme i dag", "skal vi ikke aftale at jeg kommer og henter dig så hurtigt som muligt", "når vi kommer hjem, så kan vi spille et spil, det vil jeg glæde mig til" eller lignende.
Og nogle gange kan du naturligvis også prøve at spørge lidt ind til hvad der sker, stoppe op og sige "hov, hvad sker der lige nu?" og se om du kan få ham til at sætte lidt ord på, hvorfor han pludselig hverken vil det ene eller det andet. "Hey du, skat, hvad er der galt, hvorfor bliver du ked af det?" eller lignende. Og han kan rette dig og sige "jeg er ikke ked, jeg er sur", hvis det er det, men han vil måske også stoppe op, kravle op på skødet af dig og sige "det hele er dumt" eller lignende og så kan I mødes der og du kan vise forståelse, lytte og være der :)
I er rigtig gode til det allerede, det ved jeg fra jeres tidligere breve, så I gør det ganske godt. Og det er helt naturligt at der nogle dage vil være situationer, hvor det hele år op i hat og briller og hvor det ikke er de store pædagogiske tiltag I kan rulle frem - det er okay, sådan er det også at være forældre en gang imellem :)
Og nogle gange vil han naturligvis have dage, hvor han bare mangler overskud og har det svært. Måske fordi det har været lidt svært at være hos bedsteforældrene - det har været rigtig dejligt og han har nydt det og er sikkert blevet godt forkælet, men det kræver også lidt ressourcer pludselig at skulle undvære mor og far så længe og så er han naturligt ekstra træt, når han kommer hjem.
Jeg håber I kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske