Svar: Opdragelse - måske

16. januar 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære mor og far

Tak for jeres brev :)

For mig lyder det lidt som det I netop beskriver - "en kanalisering, hvor Simon ikke kan finde ud af sine følelser og derfor græder over Oliver, da han ved at ham kan han græde over".

Simon er stadig så lille at det er rigtig svært for ham at sætte ord på hvorfor han pludselig bliver ked af det og faktisk sker det ofte, uden at han selv ved hvorfor. Det sker fordi hans hjerne stadig er meget umoden og så vil der være situationer hvor havregrøden driller, tøjet driller, skoene driller og det hele kokser bare - og når man ikke kan sætte ord på disse ting, så bruger man naturligt det der ligger lige for "jeg er ked af det over Oliver", for det er til at forstå og det udløser jo det han har brug for netop forståelse og trøst.

Og ja nogle gange så vil han naturligt hellere være hjemme og vil ikke i børnehave, ligesom I sandsynligvis også har dage, hvor I hellere ville blive hjemme fra arbejde. Og det skal der være plads til. Det er fint at anerkende hans lyst til dette og når han bliver ked af at skulle af sted eller bliver ked af at du skal gå fra ham i børnehaven, så lyt til det, sæt ord på og lad ham vide at du forstår det og lav aftaler med ham. "jeg kan godt forstå du gerne vil være hjemme", "jeg synes også det er irriterende at vi ikke kan være hjemme i dag", "skal vi ikke aftale at jeg kommer og henter dig så hurtigt som muligt", "når vi kommer hjem, så kan ...

Annonce

... vi spille et spil, det vil jeg glæde mig til" eller lignende.

Og nogle gange kan du naturligvis også prøve at spørge lidt ind til hvad der sker, stoppe op og sige "hov, hvad sker der lige nu?" og se om du kan få ham til at sætte lidt ord på, hvorfor han pludselig hverken vil det ene eller det andet. "Hey du, skat, hvad er der galt, hvorfor bliver du ked af det?" eller lignende. Og han kan rette dig og sige "jeg er ikke ked, jeg er sur", hvis det er det, men han vil måske også stoppe op, kravle op på skødet af dig og sige "det hele er dumt" eller lignende og så kan I mødes der og du kan vise forståelse, lytte og være der :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I er rigtig gode til det allerede, det ved jeg fra jeres tidligere breve, så I gør det ganske godt. Og det er helt naturligt at der nogle dage vil være situationer, hvor det hele år op i hat og briller og hvor det ikke er de store pædagogiske tiltag I kan rulle frem - det er okay, sådan er det også at være forældre en gang imellem :)

Og nogle gange vil han naturligvis have dage, hvor han bare mangler overskud og har det svært. Måske fordi det har været lidt svært at være hos bedsteforældrene - det har været rigtig dejligt og han har nydt det og er sikkert blevet godt forkælet, men det kræver også lidt ressourcer pludselig at skulle undvære mor og far så længe og så er han naturligt ekstra træt, når han kommer hjem.

Jeg håber I kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder