Opdragelse - måske

16. januar 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 8 mdr.

Opdragelse - måske

Kære Helen,

Hos os oplever vi pludselig noget “underligt” med Simon, vores søn på 3½ år..

Den 21/12, måtte vi desværre sige et trist farvel til den sidste af mine gamle misse drenge, Oliver på 18 år.. Han blev pludselig meget syg, og vi kunne intet gøre for ham, andet end at give ham fred..

Dyrlægen kom hjem til os den fredag, mens Simon var hos farmor, det skulle han trods alt ikke være vidne til..

Inden far kørte ned til farmor med Simon, snakkede jeg lidt med Simon om hvad der skulle ske, at dyrlægen ville komme og hjælpe Oliver så han ikke havde det dårligt mere..
Oli havde været meget dårlig i en “laaang” uge, så Simon var godt klar over at Oli ikke havde det godt..!!

Jeg fortalte Simon at englen ville komme ned for at hente Oli op i himlen til vores anden gamle mis, Chitty – og så skulle de lege sammen der oppe..
Simon var selv inde på, at dyrlægen var englen..
Den fortælling har vi holdt fast i, snakket meget om den, og vi har vist Simon, at vi (specielt mig) er kede af det, at det er OK at være ked af det, og at savne den gamle pels..

Simon har leget legen med Oliver og Chitty mange gange – han er ex Oliver, jeg er Chitty, og far er englen, der henter Oli op i himlen - fantasien har fået helt frit spil, hvilket jeg selv mener er godt for processen. Simon har en kæmpe fantasi :)

Nu oplever vi dog pludselig noget helt nyt, som kommer helt bag på os begge..
De sidste dage har været lidt hårde, rent følelses mæssigt med Simon.

Kort fortalt:
Simon blev hentet hjem til sin mormor fredag morgen, og var der til søndag, hvor vi hentede ham hjem.
De bor lidt langt fra os os, så dem besøger han ikke så spontant, og det er anden gang han har haft 2 overnatninger hos dem.
Han hygger sig, og elsker sin mormor og morfar.

Denne gang havde jeg det dog selv lidt dårligt over, at vi gik glip af ...

Annonce

... week-enden sammen med Simon, og har bestemt at næste gang bliver det fra torsdag til lørdag, så vi stadig har en week-end sammen.

I løbet af week-enden fik Simon lidt feber, og kastede op en gang, vi overvejde at hente ham lørdag, men snakkede med min mor om det, og da feberen pludselig gik i sig selv igen, blev han hos dem.

Natten til mandag vågnede han og ville ind til os, og var feber varm, så far blev hjemme mandag, for at hygge med ham.

I går og i dag, har vi haft voldsomme problemer ved morgen maden, Simon vil ha’ micro havregrød, men alligevel ikke spise den - trækker tiden voldsomt ud, og bliver voldsomt ulykkelig når vi så vil tage den fra ham.
I morges måtte vi simpelthen tage ham væk fra grøden, give ham tøj på, og til slut, inden vi gik ud af døren, spiste han så alligevel.

Når han bliver så fortvivlet, har jeg ikke hjerte til at være så konsekvent over for ham, som nogen måske ville mene at jeg skal være, det gælder i øvrigt os begge, men vi ønsker jo heller ikke at han kører rundt med os.

NÅ, men nu til det jeg skriver angående.
Ved disse lejligheder, hvor han bliver SÅ ked af det, har vi oplevet at Simon pludselig er begyndt at kalde hjerteskærende, og grædende: “min Oliver, min Oliver, min Oliver”.
Uhh – det er lige ved at slå mig helt ud, da jeg jo selv er ked af det.

Kan det virkelig være Oliver Simon græder over, eller er den en form for kanalisering, at han ikke kan finde ud af sine følelser, og så græder han over Oliver, da han jo ved at ham kan vi godt græde over..????
Har han savnet os, så han trækker tiden ud ved morgen bordet, og faktisk bare har lyst til at vi skal være sammen hele dagen..
I går måtte jeg f.eks ikke gå fra ham i BH, det sker ellers aldrig..

Vi klarer det, men jeg glæder mig alligevel til at høre fra dig..

Bedste hilsner fra
en fortvivlet mor og far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.