Svar: Suttesorg - 3 år, 8 mdr.
8. januar 2013
Alder:
3 år, 8 mdr.
Kære Lillepigens Mor
Tak for dit brev :)
For mange børn er det en stor sorg at sige farvel til sutten. Det er som at sige farvel til deres kæreste ven, en ven som har fulgt dem altid. Og det er helt naturligt at jeres datter reagerer og det må hun godt.
Det er vigtigt at du forsøger at rumme hendes følelser og hendes savn. Anderkende at hun er ked at det, lytter til hende osv. Samtidig med at du ikke "hænger fast" i problematikken, men prøver at få hende lidt videre, så hun stille og roligt glemmer sin sut. For det er slut med sut nu :)
Du skriver at hun har fået en gave af julemanden, men ikke hvad hun fik. Jeg tænker at jeres datter har brug for en substitut for sutten, f.eks. en puttebamse eller en slaskedukke eller lignende. Hvad hun nu kunne tænkes at ville være glad for. Det kunne f.eks. være en build a bear eller lignende, som hun selv kan være med til at fylde med kys og kram og som på den måde kan blive hendes nye trøst. Det er således ikke sutten hun har behov for, men noget andet, som hun kan trøste sig med, når hun bliver ked af det, når hun skal sove hos andre, eller når hun skal falde i søvn derhjemme.
Og jeg tænker at du med den alder hun har, godt kan snakke med hende om at hun nu skal have noget andet end sin sut. Anerkende at hun har brug for noget hun kan trøste sig med, anderkende savnet, men samtidig også stille og roligt forklare at tiden nu er til noget andet og så sammen med hende finde den bamse, slaskedukke eller lignende, der for hende er helt rigtig :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske