Brev:
Kan man rykke sengetiden?
8. januar 2013
Alder:
5 mdr.
Kan man rykke sengetiden?
Kære Helen
Som tidligere beskrevet har vi lidt bøvl med at få vores nu 5 mdr gammel datter i seng om aftenen - vi har tidligere brugt næsten 1,5 time hver aften. Dog indtil vi for nyligt vi bare ganske simpelt er begyndt først at putte hende en time senere.... Nu tager det kun 30 min. (tja nogle gange kan man ikke se skoven for bare træer;-) Desværre er hendes sengetid nu rykket en time, så hun først sover ved 23.30-24 tiden. hun vågner et par gange om natten og er klar til at stå op allerede ved 8.30 tiden. Nogle gange tager jeg kampen og får hende til at sove videre til 9.30-10 men det er med skrig og skrål. Hvis vi bare står op går der ikke ret lang tid før hun bliver pjevset og træt igen
Den sene sengetid er rigtig hårdt for os, da vi ikke har noget "alene tid" og da jeg er A menneske og helst vil i seng ved 22 tiden;-)
Så mit spørgsmål til dig er om man på nogen måde kan rykke tidspunktet?
Hun er blevet nogenlunde god til at sove lure i løbet af dagen og vi arbejder på 3 faste lange lure. Hun vågner fra sidste lur ved 18 tiden og får typisk en powernap på 30-60 min igen ved 20 tiden da hun er rigtig træt og tvær her
Du har i din bog skrevet at de ved 5-6 mdr alderen ofte er klar til at blive puttet ved 20 tiden. Men vi har forsøgt et par gange at lave den sidste lur om til sengetid og lægge hende ind, men når hun vågner er hun lysvågen og kan ikke sove videre
Så hvordan ved man hvornår de er klar til at blive puttet tidligere?
Med venlig hilsen
en meget træt mor;-)