Svar: Engelsk som 4. sprog
6. januar 2013
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære Sanne
Tak for dit brev :) Egentlig tænker jeg at du burde kontakte en talepædagog for at høre, hvad det rigtige vil være at gøre her. En talepædagog vil være den bedste til at vurdere, hvordan I skal forholde jer. For din datter skal forholde sig til rigtig mange sprog - dansk, tysk, spansk og engelsk - der er meget for en pige på kun 3½ år. På den anden side, så lyder det som om at hun naturligt bliver præsenteret for engelsk i børnehaven og at det derfor er noget de forventer at børnene lærer tidligt og det synes jeg også I skal bakke op om.
Det anbefales generelt at man lærer børn sit modersmål. Det vil sige, at når du taler dansk og din mand taler tysk, så skal I henvende jer til hende på disse sprog, synge sange, læse historier osv. Netop fordi I, når I taler jeres moderssprog, får nogle nuancer med i sproget helt naturligt, som vil mangle, når man taler et andet sprog. Og det er måske netop dette der har gjort forskellen hos jer og hos andre, som måske har talt et andet sprog end modersmålet ... Jeg går ud fra at I forældre taler dansk eller tysk med hinanden og på den måde taler I alle tre samme sprog derhjemme. Havde I forældre talt engelsk med hinanden og hvert sit sprog til hende, så var hun måske blevet lidt mere forvirret, men lige nu har det være en gave for hende.
Spansk lærer jeres datter automatisk, når hun er i institution og er omgivet af spansktalende voksne og børn. I behøver således ikke tale spansk til hende, men kan naturligvis sagtens gøre det i forsamlinger, hvor alle skal kunne forstå hinanden. Der kan på den måde godt være forskel på hvad I taler derhjemme og hvad I taler, når I er i f.eks. børnehaven. Og det vil hun med tiden godt kunne skelne og være fleksible omkring, så længe hun stadig har sit modersmål.
Og så er der engelsk. Hvis det er noget børnene lærer og skal lære, og I generelt oplever at flere taler engelsk, så synes jeg det er relevant at jeres datter lærer dette. Hun føler naturligt undervisningen i børnehaven og I må gerne læse et par engelske bøger derhjemme. I taler jo også engelsk og vil på den måde sagtens kunne tale med hende, vise at I forstår det og at det sprog også er godt at kunne. Stadig skal tysk og dansk være hendes modersmål, men engelsk er så et ekstra sprog som hun får med sig på lige fod med spansk - jeg tænker at det vil hun godt kunne - men igen, en talepædagog vil være bedre til at rådgive dig præcist.
En risiko ved at skulle forholde sig til fire sprog (være quadrilingual) med den alder jeres datter har, kunne være at hvert sprog jo ikke kan få plads nok. Hvis hun skal tale fire sprog, så kan det måske gå ud over hendes modersmål, fordi dette (disse) så ikke bliver talt nok ... men jeg ved det ikke - igen en talepædagog eller måske en sprogforsker vil kunne rådgive dig bedre her :)
Håber dog at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske