Har jeg en fødselsdepression eller er jeg normal?

6. januar 2013

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Har jeg en fødselsdepression eller er jeg normal?

Kære Helen.

Jeg skriver til dig, da jeg er i tvivl om, hvorvidt jeg har en mild fødselsdepression.
Min graviditet var meget turbulent med biopsier og en masse ekstra kontroller grundet forskellige ting, som slog ud på scanningen. Desuden lå jeg på fødegangen i stor smerte i fire døgn, hvilket jeg netop havde frygtet. Og så blev mit barn taget ved kejsersnit en måned for tidligt. Alt i alt var det slet ikke sådan, jeg havde drømt om, det skulle være.

Jeg har læst om symptomerne på en fødselsdepression, og jeg er lidt i tvivl om, om jeg har sådan en.

De seneste måneder har jeg været udpræget træt og meget svimmel. Jeg har været ved lægen, som ikke umiddelbart kunne finde nogen årsag i diverse blodprøver. Derudover er jeg meget nervøs som mor. Jeg er ikke nervøs for, at jeg vil kunne skade mit barn med vilje, som der står i mange tests, men jeg er nervøs for, om jeg fx har lagt hende for meget på siden, så hun kan trille om på maven og blive kvalt. Derfor tjekker jeg hende meget ofte, når hun sover.

Grundet alle de scanninger er jeg også nervøs for, om hun fejler noget, som først viser sig senere. Det spekulerer jeg også til tider på. Altså om hun nu udvikler sig, som hun skal osv.

Jeg har ikke tænkt, at jeg hellere ville være uden hende, eller at livet er blevet sværere/hårdere – tværtimod. Jeg elsker mit nye liv.

Det aller værste er faktisk mine drømme. Så snart jeg lukker øjnene om ...

Annonce

... aftenen, så ser jeg meget uhyggelige ting. Jeg ser min lille datter blive spist af dyr, eller at hun falder ud af sin slyngevugge og mister bagdelen af hovedet, at jeg kommer ud i barnevognen og hun er blå i hovedet og er blevet kvalt, at min kæreste (som hugger brænde i baghaven) kommer ind og fortæller, han har hugget hovedet af hende. Altså meget uhyggelige ting, som jeg ser, inden jeg sover. Det gør, at jeg nogle gange ligger søvnløs et par timer og spekulerer. Næste morgen er der dog intet udover min lette træthed og svimmelhed (hvilket muligvis skyldes noget ørene).

Min mor mener, jeg skal sige til mig selv, at det er noget pjat med de tanker, men det er altså svært. For selvfølgelig er det noget pjat, men de kommer alligevel. Og vil lige understrege, at jeg aldrig tænker på at skade hende. Men måske at jeg kunne komme til det uhensigtmæssigt som fx. at tabe hende. Det er jeg bange for. Men det fylder vel ved alle.

Det hæmmer mig ikke som sådan, at jeg er nervøs for, der skal ske hende noget. Alle må holde hende osv. og vi lever en ganske almindelig hverdag.

Måske vil du foreslå, jeg kontakter min sundhedsplejerske. Det er ikke en mulighed. Grundet nedskæringer, har jeg kun haft to besøg (senest da hun var 2 uger), og hun ringer ikke tilbage. Jeg har heller ikke lyst til at kontakte min læge. Jeg synes jo nok, det er lidt pinligt.

Men hvad tænker du om det? Er det mon en depression?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder