Engelsk som 4. sprog

6. januar 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

Engelsk som 4. sprog

Kære Helen,
Sidste spørgsmål i denne ombæring :-)

Jeg har et spørgsmål om sprog. Marie er jo skrap til sprog. Hun taler dansk og tysk som modersmål, og har aldrig været langsommere end andre til trods for de to sprog, tværtimod. I det sidste år har hun jo så også lært spansk, som hun er bedre til end os. Vi er selvfølgelig stolte af hende og har aldrig pushet hende med noget.

Mit spørgsmål drejer sig om engelsk. De har ”engelskundervisning” i børnehaven. Børnene lærer ord og tal gennem sange og leg. Marie elsker det, det har pædagogerne sagt lige fra starten. Hun kan rimelig mange ord og tallene op til tyve. Herhjemme har vi observeret, at hun ved nogle af de læse-højt-bøger, vi har på tablet-pc’en selv har fundet ud af at gå ind i indstillingerne og skifte sproget mellem f.eks. tysk og engelsk, så sidder hun og læse/høre en side først på tysk og derefter på engelsk. Hvis hun får lov til at se tv som f.eks. Mickey Mouse Club House beder hun også af og til om at vi skifter tone-kanal, så hun kan høre det på engelsk. Hvis vi går på gaden, og hun hører folk, der taler engelsk, siger hun til os, at de der mennesker taler engelsk mor. Hun tager aldrig fejl, så hun siger det altså ikke, hver gang hun hører et fremmedsprog.

Hun kommer hver dag med ting som, hånd hedder hand på engelsk eller ...

Annonce

... tyve hedder twenty. Hun elsker en bestemt leg, der går ud på, at vi tager en af hendes baby abc billedebøger, så taler vi om hvad de forskellige ting hedder på alle fire sprog, mange af tingene ved hun selv.

Mit spørgsmål er, hvad din holdning er til at jeg køber en eller to bøger på engelsk og læser højt for hende?

Vi har alle dage været modstander af at bruge sprog, der ikke var en naturlig del af vores liv. Jeg har talt dansk med hende, hendes far tysk, og det sidste år her i Chile har vi jo alle levet i spansktalende omgivelser, men vi har ikke selv talt spansk med hende. Jeg har set, både i Tyskland og i høj grad her, børn, der taler meget dårligt, fordi deres forældre har talt et fremmedsprog til dem (især engelsk) som ikke er en naturlig del af deres hverdag, og i hvert fald ikke er deres modersmål. Der er flere af den slags børn i børnehaven. Vi er i den forbindelse blevet spurgt mange gange, hvad vi har gjort siden Marie er så dygtig, men vi har jo virkelig intet gjort. Tror mange her ønsker at give deres barn et forspring, fordi man generelt taler meget lidt og meget dårligt engelsk herover.

Jeg er derfor i tvivl, om jeg gør Marie en bjørnetjeneste ved at læse lidt for hende på engelsk. Men hun er jo selv så brændende interesseret i det. Hvad tænker du?

Mange hilsner,
Sanne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor