Svar: Venskab
6. januar 2013
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære Sanne
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt at der nu starter andre danske børn og det er dejligt at du kan mærke at Marie nyder det og at hendes glæde er gengældt. Men du skal naturligvis forsøge også at sikre at venskabet til Fernanda stadig også er der, det ene udelukker ikke nødvendigvis det andet.
Det er altid meget følsomt, når man har "en bedsteven", for når denne ikke er i institutionen, så vil den anden altid føle sig alene. Det samme sker naturligvis, når de så pludselig kommer nye legekammerater - den ene kan meget let komme til at føle sig uden for, hvilket I naturligvis skal forsøge at undgå.
Marie lærer at være en god ven ved at du viser hende vejen. Dette gør du på flere måder f.eks. ved at omtale andre børn positivt, ved at vise andre børn betænksomhed, ved at være imødekommende overfor andre børn. Derfor skal du naturligt, som du også forsøger, vise din datter at hun godt kan være venner med både de danske børn og med Fernanda.
Der er stor sandsynlighed for at de danske børn vil finde nye venner, når de har vænnet sig til at bo, hvor I bor. Drengen vil finde drenge-kammerater og pigen vil finde andre piger på sin egen alder. Og når det sker, så vil Marie kunne føle sig forladt og alene - og her har hun brug for Fernanda. Det er Fernanda som hidtil har været der og som også er der til den tid og derfor er det vigtigt at du stadig inviterer Fernanda, laver aftaler osv. så de to ikke glider fra hinanden. Også fordi du samtidig viser Fernanda, at hun har betydning og de to vil sandsynligvis lege rigtig godt, hvis og når der ikke er andre (danske) børn i nærheden :)
Det er vigtigt at du taler med Marie om, hvorfor hun reagerer som hun gør og også samtidig taler med hende om, hvorfor Fernanda reagerer som hun gør. Og du må godt sætte ord på, hvad det betyder at være en ven og hvad der gør en til en god ven. Du kan også forklare hende, at du selv har venner og hvad forskellen er på dine venner - at far måske er din bedste ven, men at du også er venner med Fernandas mor...
Du kan godt prøve at spørge ind til, hvordan hun har det, når hun ser at Fernanda bliver ked af det. Du kan også spørge ind til, hvordan hun ville have det, hvis de danske børn legede med Fernanda og ikke med hende .. Hun er jo rigtig godt med sprogligt og har en rigtig fin empati i forhold til sin alder, så måske hun godt vil kunne sætte lidt ord på dette ...
Venskab er vigtigt, for det giver selvværd, at have en god ven. Det er en rigtig god følelse at mærke at andre end mor og far vil være sammen med en. Samtidig så skal man også lære at tilsidesætte nogle af sine egne behov, når man har en ven. For hvis man ikke tager hensyn og lader vennen få dækket sit behov en gang imellem, ja så gider man jo ikke være venner. Og dette går naturligvis begge veje - Fernanda skal lære at Marie og hun stadig kan være venner, selvom Marie har behov for at lege med danske børn, men Marie skal også lære at Fernanda skal prioriteres, hvis hun vil beholde hende som ven .. bestemt ikke let læring ...
Det vil også være en rigtig god idé at læse bøger om venskab. Der findes rigtig mange, hvis du går ind på bibliotek.dk og søger på billedbøger og venskab, så kommer der mere end 500 forskellige titler. Jeg vil tror at nogle af dem stadig kan købes og derudover kan du også søge på forskellige sprog, så du måske kan finde nogle af dem i landet, hvor I bor ...
Det at læse om andre, om venskab, om at nye venner kommer til, om at blive uvenner med sin bedste ven osv. kan være en rigtig god måde at tale om venskab på. Det kan være lettere at tale om dem i bogen end at tale om sig selv og kan samtidig være en måde at få drøftet nogle ting, så det alligevel påvirker og der læres lidt.
Jeg håber at du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske