Venskab

6. januar 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

Venskab

Kære Helen,

Hvordan snakker vi venskab og betydning af venskab med vores datter på 3 et halvt?

Grunden til at jeg spørger, er at vi er så heldige, at der er flyttet en dansk familie her til Chile, hvor vi bor. De skal være her et år. Deres søn er ligeså gamle som Marie, og han skal begynde i Maries fantastiske børnehave på mandag. I de første to måneder får han også følgeskab af sin storesøster på 7.

I sommerferien er der mange børnehaver, der tager lidt ældre børn ind. Marie har hurtigt bygget et venskab op med de to børn, og hun NYDER, at der er nogen, der også snakker dansk. Ellers er hun omgivet af spansk og delvis tysktalende børn, som hun jo ikke har noget problem med, men jeg kan godt mærke, at hun synes, det er dejligt, at hun også kan få lov at tale dansk.

Hun ser meget op til den store pige på 7 år, og følger hende som en hund. Problemet er, at hun har en allerbedste veninde i børnehaven. De to danske børn var med på besøg i børnehaven i torsdags, og vores datter ignorerede fuldstændigt sin veninde, Fernanda. Det er jo ikke noget hun gør i ond tro, men hendes veninde blev meget, meget ked af det. Jeg var med i børnehaven i de par timer, og vi gjorde alle (også pædagogerne) noget for at få Fernanda inddraget i legen. Men de tre danske børn var optaget af legen i deres univers, og desuden er det jo også svært for de to danske børn, at alt andet omkring dem er på spansk. Marie havde jo den fordel, da hun startede, at lederen af børnehaven og en del af ...

Annonce

... børnene taler tysk.

Jeg prøvede efterfølgende at forklare Marie, at hendes veninde Fernanda var meget ked af, at hun ikke var med i deres leg. Marie forstår godt, at man kan blive ked af det, men selvfølgelig ikke helt hvorfor.

Marie og Fernanda er meget tæt knyttede. De har i dette skoleår, været de to yngste pige inde på stuen for de store børn, og de har virkelig støttet sig til hinanden. Hvis den ene har været væk, har den anden været meget ked af det. Fernandas mor har fortalt mig, at Fernanda altid snakker meget om Marie, og hun virkelig elsker hende:) Marie havde ferie i starten af december, og kom lige tilbage til juleafslutningen. De andre havde brugt de to uger, hvor vi havde været på ferie, på at øve en lille danse- og sangforestilling. Marie havde en dag til det, men fordi hun skulle danse med Fernanda lærte hun det også. Det er bare et eksempel af flere på, hvordan de to piger virkelig hjælper hinanden. Desuden leger de virkelig godt sammen, de kan også have en lille disput en i mellem, men det går hurtigt over.

Jeg har gjort det, at jeg har skrevet en mail til Fernandas mor og inviteret Fernanda over til at lege en eftermiddag i næste uge. Hendes forældre er også klar over, at de danske børn starter i børnehaven, og at deres datter var ked af det forleden.

Men hvad kan vi ellers gøre? Jeg kan og vil selvfølgelig ikke tvinge ting ned over hovedet på min datter, men det her, kan jeg mærke, lægger mig virkelig på hjertet :)

Mange hilsner,
Sanne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder