Brev:
Venskab
6. januar 2013
Alder:
3 år, 6 mdr.
Venskab
Kære Helen,
Hvordan snakker vi venskab og betydning af venskab med vores datter på 3 et halvt?
Grunden til at jeg spørger, er at vi er så heldige, at der er flyttet en dansk familie her til Chile, hvor vi bor. De skal være her et år. Deres søn er ligeså gamle som Marie, og han skal begynde i Maries fantastiske børnehave på mandag. I de første to måneder får han også følgeskab af sin storesøster på 7.
I sommerferien er der mange børnehaver, der tager lidt ældre børn ind. Marie har hurtigt bygget et venskab op med de to børn, og hun NYDER, at der er nogen, der også snakker dansk. Ellers er hun omgivet af spansk og delvis tysktalende børn, som hun jo ikke har noget problem med, men jeg kan godt mærke, at hun synes, det er dejligt, at hun også kan få lov at tale dansk.
Hun ser meget op til den store pige på 7 år, og følger hende som en hund. Problemet er, at hun har en allerbedste veninde i børnehaven. De to danske børn var med på besøg i børnehaven i torsdags, og vores datter ignorerede fuldstændigt sin veninde, Fernanda. Det er jo ikke noget hun gør i ond tro, men hendes veninde blev meget, meget ked af det. Jeg var med i børnehaven i de par timer, og vi gjorde alle (også pædagogerne) noget for at få Fernanda inddraget i legen. Men de tre danske børn var optaget af legen i deres univers, og desuden er det jo også svært for de to danske børn, at alt andet omkring dem er på spansk. Marie havde jo den fordel, da hun startede, at lederen af børnehaven og en del af børnene taler tysk.
Jeg prøvede efterfølgende at forklare Marie, at hendes veninde Fernanda var meget ked af, at hun ikke var med i deres leg. Marie forstår godt, at man kan blive ked af det, men selvfølgelig ikke helt hvorfor.
Marie og Fernanda er meget tæt knyttede. De har i dette skoleår, været de to yngste pige inde på stuen for de store børn, og de har virkelig støttet sig til hinanden. Hvis den ene har været væk, har den anden været meget ked af det. Fernandas mor har fortalt mig, at Fernanda altid snakker meget om Marie, og hun virkelig elsker hende:) Marie havde ferie i starten af december, og kom lige tilbage til juleafslutningen. De andre havde brugt de to uger, hvor vi havde været på ferie, på at øve en lille danse- og sangforestilling. Marie havde en dag til det, men fordi hun skulle danse med Fernanda lærte hun det også. Det er bare et eksempel af flere på, hvordan de to piger virkelig hjælper hinanden. Desuden leger de virkelig godt sammen, de kan også have en lille disput en i mellem, men det går hurtigt over.
Jeg har gjort det, at jeg har skrevet en mail til Fernandas mor og inviteret Fernanda over til at lege en eftermiddag i næste uge. Hendes forældre er også klar over, at de danske børn starter i børnehaven, og at deres datter var ked af det forleden.
Men hvad kan vi ellers gøre? Jeg kan og vil selvfølgelig ikke tvinge ting ned over hovedet på min datter, men det her, kan jeg mærke, lægger mig virkelig på hjertet :)
Mange hilsner,
Sanne