Svar: Begyndt at bide - 2 år

8. december 2012

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære M´s mor

Tak for dit brev :) Og tillykke med 2 års fødselsdagen :)

Der er ingen tvivl om at din dreng har bidt, fordi A har lege med hans nye cykel og din dreng har ikke haft ord til at sige fra verbalt. Det er meget at kræve af en 2 årig, at han skal kunne låne sin nye fine løbecykel ud - også selvom det er til hans fætter, som han kender godt ... De fleste voksne ville også have svært ved at låne noget ud, som de lige har fået og som de er glade for ... :)

Og derfor tænker jeg, at det er ret vigtigt at du i en sådan situation er opmærksom på, hvordan din dreng egentlig reagerer og om han synes at det er okay. Nogle ting vil han måske synes går fint at dele, men andre ting vil han ikke bryde sig om at skulle låne til en anden, og her er det vigtigt at du hjælper ham med at sige fra. Det kan f.eks. være at sige til A - "M har lige fået cyklen, så den kan du ikke køre på, men du kan bruge den her i stedet". Hvis du synes at A skal have lov til at prøve cyklen og du beslutter at det er sådan det er, så kan du kikke på din dreng og lave en aftale før "A prøver din cykel og så får du den igen bagefter" og være der og sikre at den aftale så overholdes ...

Og når det er sagt, så vil der naturligvis også nogle gange opstå situationer, hvor din dreng bider, og hvor du er nødt til at gribe ind. Her er det rigtig vigtigt at du ikke skælder ham ud og råber af ham, men at du prøver at se begge børn og lære dem begge noget af situationen.

Det tager rigtig lang tid at lære at mestre og kontrollere sine følelser, det tager tid at lære at bruge ord i stedet for at være fysisk reagerende, når man skal fortælle at noget er rigtig dejligt eller at noget er rigtigt svært. Når børn bider eller slår, napper eller på anden måde reagerer fysisk, er det derfor udtryk for at de ikke kan sætte ord på deres følelser. Og det skal du hjælpe dem med.

Din dreng kan være vred, han kan føle sig uretfærdigt behandlet, legetøj ...

Annonce

... der bliver taget fra ham, følelsen af at mangle opmærksomhed, ikke at blive set nok, eller frustrationen over at ville noget, men ikke kunne eller ikke at måtte. I sådanne situationer kan han finde på at bide, slå, nappe, som en helt naturlig reaktion. Det kan komme som en akut opstået vrede eller frustration, men det kan også være sparet sammen over længere tid.

Bider han eller slår han dig, må du naturligvis gerne sige AV! og sætte ham fra dig og markere at det vil du ikke have. Men når det sker overfor andre, altså imellem ham og en anden, så er det vigtigt at du forsøger at mægle mellem begge parter og hjælper jeres dreng med at sætte ord på.

Så når han bider A, fordi han tog hans cykel og legede med den, så er det vigtigt at du siger til M at han ikke må bide. Samtidig skal du sige til A "du blev ked af det, fordi M bed dig, det gør ondt, det er ikke rart", så M hører, at det han har gjort var forkert og så A bliver trøstet - men samtidig skal du også sætte de ord på, som M mangler "M bliver ked af det, når du cykler på hans nye cykel". Du er på den måde nødt til at hjælpe begge børn med at få kommunikeret og få lært dem, hvad det de gør, gør ved den anden og så samtidig også lære dem, hvordan man ellers kan handle. At de f.eks. kan spørge "må jeg låne din cykel?", som de naturligt så lærer hen af vejen, netop fordi I voksne har vist dem vejet og guidet dem til hvordan, netop i takt med at de så selv får mere og mere sprog ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

På samme måde kunne din søster have hjulpet A med at spørge om lov - og været der, have begge drenge under opsyn, for det bedste er, hvis man helt kan undgå at børn bider og slår hinanden. Det er allerbedst, hvis man kan nå at gribe ind før barnet forløber sig, for jo mere det sker og jo mere man skælder ud, jo mere kan det forstærkes hos barnet og jo sværere kan det være at komme væk fra ...

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig glædelig jul! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.