Svar: Selvhjulpenhed og selvstændighedsalder

7. december 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære P

Tak for dit brev :)

Det er ganske rigtigt, at det er godt, når vi lærer vores børn at mestre forskellige ting - f.eks. at kunne tage tøj af og på ... men det er vigtigt at vi giver det tid og tager det i barnets tempo. Og netop af- og påklædning og kræve at jeres dreng selv skal gøre dette om morgenen kan være dømt til at mislykkes, for netop om morgenen har I ikke tiden og tålmodigheden slipper ofte op.

Derfor er det langt bedre at træne det om eftermiddagen når I kommer hjem, om aftenen når han skal i nattøj og i weekenden :)

Af- og påklædning læres bedst med tøj der er forholdsvist let at håndtere. Det vil sige bukser med elastik, som bare trækkes op, bluser der tages over hovedet osv. Altså tøj uden alt for mange stramme knapper, svære lynlåse og lignende. Det kan også være en idé at lægge tøjet frem på gulvet og så guide ham i at sidde og vise ham, hvordan han så kan tage "først det ene ben, så det andet ben" osv.

Og nogle gange kan netop test af grænser undgås, ved at I foreslår at I hjælper ham og guider ham, for hans protest mod at prøve selv, behøver ikke nødvendigvis at handle om at det er svært, men kan også handle om at han har brug for jeres opmærksomhed. Han er jo at I hjælper lillesøster med det hele og han vil naturligt det samme.

Det er også en rigtig god idé at medtænke selvhjulpenhed som en "bredere selvstændighed", hvor det ikke handler om at han skal gå selv, tage tøj på selv, rydde op selv, eller stille sine støvler pænt i gangen. Men hvor det handler om at han generelt hjælper med derhjemme. At han er med til at dække bord, at han er med til at lave mad, at han er med til at putte varer i vognen, når I er oppe at handle. At han selv ...

Annonce

... hælder mælk op i glasset, at han er med til at bage boller, eller går rundt med en klud og tørrer støv af. Jo mere han generelt er med til og generelt oplever at kunne mere selvstændigt, jo mere vil han naturligt også fornemme og tro på at han kan de andre ting ...

Nogle gange så kan det være en god idé at lave små kort der viser de ting der skal gøres - så han kan kikke på kortene og se at han f.eks. skal tage tøj på, rede hår og spise morgenmad. Det øger hans lyst til at kunne selv, fremfor at det er jer forældre der står og skynder på ham og råber "gør det nu!", "kom nu, prøv nu selv!" osv. Og han vil sandsynligvis være pavestolt, hvis han kommer ud af værelset med tøj på uden at I har bedt ham om det ... Og I skal naturligvis rose ham for det og ikke kommentere på, hvis blusen vender forkert ...:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og ja - nogle gange er han træt og har ikke overskuddet til det og nogle gange bliver han ked af det, når han gentagende gange har forsøgt og det bare ikke vil lykkes - og det skal der også være plads til. Det er rigtig vigtigt at I forklarer ham at det er helt okay ikke at kunne og fortæller ham, at der naturligt også er ting, som I ikke altid kan, at I også har øvet jer rigtig meget. For i hans verden kan I jo al ting ... Det kan også nogle gange hjælpe at vise ham billeder, film og lignende og tale med ham om, hvad han kunne da han var lille - og hvor meget han så allerede har lært og hvad han kan nu - og hvor dejligt I naturligvis synes det er at have så stor en dreng, som han, så han stadig føler sig som noget særligt - også selvom han ikke længere er en "baby" ligesom lillesøster.

Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig glædelig jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor