Selvhjulpenhed og selvstændighedsalder

7. december 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

Selvhjulpenhed og selvstændighedsalder

Kære Helen

Min søn er nu blevet 3½ år, og har i et stykke tid været i selvstændighedsalderen. På nuværende tidspunkt er han gået ind i en fase, hvor der hele tiden lige skal testes en ekstra gang, hvor grænserne går, og hvor de fleste af de tricks vi havde til at få ham til at gøre ting, preller af på ham (tælle til tre, sige at hvis han ikke gør en bestemt ting (vasker hænder) selv, så gør vi det for ham)

Vi har netop været til samtale i hans nye børnehave - en på rigtig mange måder en utrolig positiv oplevelse, hvor eneste anke var, at han med fordel kunne blive mere selvhjulpen, da de ofte har svært ved at få ham til at tage (over)tøjet af og på selv, og så ender det med at blive en dårlig oplevelse for ham, fordi han bliver ked af det.

Og det vil vi selvfølgelig rigtig gerne. Men holddaop, hvor er det svært, når man har en lille dreng, der gerne vil se, hvor langt han lige kan trække den, herunder hvor mange krumspring, han kan lave for at undgå at ...

Annonce

... komme i tøjet (eller spise sin morgenmad, vaske hænder eller hvad vi nu gerne vil have ham til), og samtidig har en datter på 1 år, der stadig kræver en del opmærksomhed (ikke mindst fordi hun er temmelig separationsangst og i perioder vil være meget tæt på sin mor det meste af tiden). Det bliver ikke nødvendigvis de nemmeste morgener, hvis vi insisterer på, at han skal tage sit tøj på selv. Derfor ender vi ofte med at give ham tøjet eller dele af tøjet på.

Han er en meget stolt lille dreng, og jeg tror ikke, at han er helt tilfreds med, at det er lidt svært for ham at tage tøj af og på. Hvilket jeg tror er en af grundene til, at han prøver at slippe ud af det. Noget andet er selvfølgelig, at han vil teste vores grænser, og at han vil have, at der er noget opmærksomhed, der falder hans vej.

Det jeg søger er nogle råd til, hvordan man får sådan en lille selvstændighedspurk til at tage sit tøj på selv på den mest hensigtsmæssige måde.

De bedste hilsner
P

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far