Brev:
Selvhjulpenhed og selvstændighedsalder
7. december 2012
Alder:
3 år, 3 mdr.
Selvhjulpenhed og selvstændighedsalder
Kære Helen
Min søn er nu blevet 3½ år, og har i et stykke tid været i selvstændighedsalderen. På nuværende tidspunkt er han gået ind i en fase, hvor der hele tiden lige skal testes en ekstra gang, hvor grænserne går, og hvor de fleste af de tricks vi havde til at få ham til at gøre ting, preller af på ham (tælle til tre, sige at hvis han ikke gør en bestemt ting (vasker hænder) selv, så gør vi det for ham)
Vi har netop været til samtale i hans nye børnehave - en på rigtig mange måder en utrolig positiv oplevelse, hvor eneste anke var, at han med fordel kunne blive mere selvhjulpen, da de ofte har svært ved at få ham til at tage (over)tøjet af og på selv, og så ender det med at blive en dårlig oplevelse for ham, fordi han bliver ked af det.
Og det vil vi selvfølgelig rigtig gerne. Men holddaop, hvor er det svært, når man har en lille dreng, der gerne vil se, hvor langt han lige kan trække den, herunder hvor mange krumspring, han kan lave for at undgå at komme i tøjet (eller spise sin morgenmad, vaske hænder eller hvad vi nu gerne vil have ham til), og samtidig har en datter på 1 år, der stadig kræver en del opmærksomhed (ikke mindst fordi hun er temmelig separationsangst og i perioder vil være meget tæt på sin mor det meste af tiden). Det bliver ikke nødvendigvis de nemmeste morgener, hvis vi insisterer på, at han skal tage sit tøj på selv. Derfor ender vi ofte med at give ham tøjet eller dele af tøjet på.
Han er en meget stolt lille dreng, og jeg tror ikke, at han er helt tilfreds med, at det er lidt svært for ham at tage tøj af og på. Hvilket jeg tror er en af grundene til, at han prøver at slippe ud af det. Noget andet er selvfølgelig, at han vil teste vores grænser, og at han vil have, at der er noget opmærksomhed, der falder hans vej.
Det jeg søger er nogle råd til, hvordan man får sådan en lille selvstændighedspurk til at tage sit tøj på selv på den mest hensigtsmæssige måde.
De bedste hilsner
P