Svar: Hælder det ud, der er i koppen
28. november 2012
Alder:
15 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er ganske rigtigt at din datter lige nu er godt igang med at undersøge verden og det lyder som om at du reagerer meget fint - du forsøger ikke at gøre et alt for stort nummer ud af det. Du siger stille og roligt sige "Nej!" og så lader du en handling følge med. Det kan være at flytte koppen, som hun leger med, eller måske flytte hende fra bordet, som en markering af, at hun nu er færdig med at spise.
Tonen du siger nej med, har naturligt noget at sige, din ansigtsmimik og de signaler du sender har betydning, og det er vigtigt at du signalerer nej, når du mener nej. Nogle gange kommer vi til at grine, når vores børn gør noget uventet, for det er jo sjovt, når de, som de små filurer de jo er, nogle gange prøver grænser og overrasker os på forskellig vis. Men hvis vi griner eller prøver at undertrykke et grin, så spotter din datter det jo lynhurtigt og så vil hun naturligt forsøge igen, for det er spændende at udforske, hvad du egentlig synes - er det sjovt? Er det et nej? Eller hvad sker der...
Det betyder at der naturligt gerne må være forskel på måden du siger "Nej!" eller "Stop!" på, og så måden du siger "Ja!" på. Både i dit tonefald og i din mimik. Men det betyder ikke at du behøver råbe højt eller skal forskrække eller skræmme din datter, ligesom det er vigtigt at hun ikke føler sig forkert - det er svært :)
Det er rigtig godt at du er opmærksom på at lade din datter lege med vand, når hun er i bad. Det er naturligt lettere at lege med vand, kander, bøtter osv. om sommeren, hvor det er varmt end det er nu om vinteren. Men det er netop vigtigt at du lader hende lege, for at få stimuleret lysten til at lege med det våde element. JO mere du kan anerkende hende og den udvikling hun er i, jo bedre er det. Og jo mere du giver hende lov til at lege med vand uden for bordet, jo større sandsynlighed er der for, at hun ikke behøver lege med det, når hun sidder ved bordet.
Det er korrekt at børn skal prøve ting af igen og igen, og igen og igen. Børn afprøver hypoteser "hvis jeg slår med skeen ned i glasset, så siger mor nej?! - Ja det gjorde hun". Jeg prøver lige igen - det samme sker. Ny hypotese "Hvis jeg gør det igen, siger far så også nej?" - Ja det gjorde han ... Og barnet skal prøve det igen og igen, mange gange for tilsidst at have lært, hvordan verden hænger sammen og have forstået det. Nogle ting skal prøves rigtig mange gange, andre ting lærer barnet efter få gange ...
Og det er netop et godt tegn, at din datter nu begynder at se på dig, og du kan fornemme at hun ved, at du siger nej - hun kender reaktionen. Der begynder således at være et lille nej inde i hende, som hun begynder at lytte til, men lysten til at forsøge igen og igen er stadig for stor, og derfor prøver hun det af igen. Men stille og roligt, bliver hun i stand til at stoppe eller gøre noget andet og reagere på det nej, hun hører inde i sig selv :)
Det lyder således som om at I er godt på vej hjemme hos jer :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske