Brev:
Hælder det ud, der er i koppen
28. november 2012
Alder:
15 mdr.
Hælder det ud, der er i koppen
Hej Helen.
Min datter synes at det er meget interessant at hælde det, der er i hendes kop, ud - og gør det stort set hver gang hun får noget at drikke.
Jeg plejer at sige "Nej, jeg vil ikke have at du hælder mælken ud, mælken skal ind i munden min skat" eller lignende, og så tage koppen og stille den lidt væk og tørre føromtalte mælk op. Det tager hun pænt - men næste gang hun gerne vil have noget at drikke er den gal igen.
Det er tydeligt at se, at hun ikke gør det for at genere mig, men at hun simpelthen bare synes at det er smadder spændende. Samtidig kan jeg også se, på den måde hvorpå hun kigger på mig når udhældnings- proceduren er overstået, at hun godt ved at hun ikke må.
Jeg formoder at det er en periode som går over igen - og jeg har derfor ikke taget det så tungt. Men nu har det stået på i nogle måneder efterhånden, og jeg begynder derfor at tvivle på om min før beskrevne reaktion er rigtig..? Jeg har læst I andre breve, at børn har behov for at gentage deres handlinger mange gange for derved at se om det er den samme reaktion de får, men er det normalt at der skal så mange gentagelser til?
Jeg prøver at give hende god mulighed for at lege med vand når hun er i bad om aftenen med diverse beholdere osv, og jeg giver hende derudover kun små tåre ad gangen, får derved at minimere mælkespildet.
Er der noget jeg bør gøre anderledes?
Kærlig hilsen