Svar: Opdragelse
28. november 2012
Alder:
2 år
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er udfordrende at have en 2 årig, for det er en alder, hvor man, præcist som du skriver skal sætte nogle grænser, men samtidig ikke give barnet følelsen af at være forkert.
Din dreng må ikke tvivle på at du elsker ham, fordi han er den han er. Det at føle at man har værdi, det at føle at der i mors hjerte er en ganske særlig plads til en fordi man er den man er - det giver selvværd og har man selvværd, så kan man klare rigtig meget og vil også bedre kunne finde roen i sig selv, når verden går en imod.
Forskellen på selvtillid og selvværd kan kort beskrives sådan.
1. Selvtillid handler om tillid til sine evner. Selvværd hander om oplevelsen af at have værdi.
2. Selvtillid handler om at gøre. Selvværd handler om at være.
3. Selvtillid handler om noget vi kan. Selvværd handler om noget vi er.
4. Selvtillid hander om tillid til sine færdigheder. Selvværd handler om at værdsætte sine egenskaber.
Dette kan du læse meget mere om i bogen "Glade børn med højt selvværd - en forældreguide". Den er skrevet af Dan Svarre, der er psykolog og den er udgivet på Politikens Forlag. Du finder den i min bogguide under 'mobning og selvværd' og den vil måske hjælpe dig.
Når din dreng gør noget forkert, så er det vigtigt at du ikke skælder ham ud. Det er naturligt at han afprøver grænser og du skal naturligvis også have visse regler, som han skal følge - regler ved middagsbordet, regler, når man går i seng, regler for hvad man må lege med, smide med osv. Og du skal naturligvis sige nej, når han gør noget forkert, men det skal gøres med anerkendelse for den lille dreng, som han stadig er.
Du kan f.eks. godt med dit kropssprog vise hvad der er okay og hvad der ikke er. Han vil naturligt ofte kikke på dig, for at se hvordan du reagerer og her kan du f.eks. ryste nej med hovedet "nej!" eller "stop", eller nikke anerkendende "ja, det må du gerne", smile til ham og vise at det er okay. Børn der får ja en gang imellem, vil naturligt bedre kunne acceptere et nej en anden gang.
Nogle gange kan han blive frustreret over jakken, skoene eller andet og her er det vigtigt ikke at skælde ham ud, men hjælpe ham. Bliver du irriteret, ligesom han er, så sig det højt "det er også dumt at vi skal skynde os så meget", eller "driller skoene, de er også dumme de snørrebånd", så han kan hører at du rent faktisk godt forstår, hvad det er han føler.
Det er også en rigtig god idé ikke at stille for mange spørgsmål, ikke give for mange valg muligheder, men træffe valg for ham. Han handler meget impulsivt og lystbetonet, så hvis du spørger ham "vil du have æble eller banan?" eller "vil du have den røde eller blå kop?", så kan du næsten være sikker på at han få minutter vil have det modsatte af, hvad han bad om. Så en del konflikter kan ofte undgås ved at du vælger for ham og som noget helt naturligt serverer det, som det er ..:)
En del forældre spørger også, i stedet for at sige, hvad de ikke vil. Hvis barnet f.eks. hopper i sofaen, så siger mange forældre "hov, hvad laver du?", "Må du godt det der?", "Hvad er det, vi har snakket om?", "kan du huske, vi har en aftale om ikke at hoppe i sofaen?" osv. Alt alt alt for mange spørgsmål. Det er her meget bedre at gå hen til barnet, tage ham ned og sige "jeg vil ikke have du hopper i sofaen, den går i stykker!" - og f.eks. ikke sige "hvor er du irriterede, det er da utroligt du ikke kan høre efter!" eller lignende - netop fordi det ikke er ham, der er forkert - det er det han gør, som er forkert.
Og ja, så vil det ofte udløse en reaktion med gråd, når barnet ikke får sin vilje og give stor frustration - og her må du så stille og roligt holde fast i at det er, som du har sagt. Igen er det vigtigt at han føler sig lyttet til "jeg ved godt at det at sjovt at hoppe i sofaen, men den går i stykker" og også give alternativer "hvis du gerne vil hoppe, kan vi lægge en madras her på gulvet, som du kan hoppe på". Igen så han hele tiden føler sig forstået og mødt og så du anerkender ham og den udvikling han går igennem.
I min bog "Helens bog om dit barns udvikling" kan du læse mere om dette. Jeg vil også anbefale dig at læse Fie Hørbys bog "Drop opdragelsen" - du finder den i min bogguide under Opdragelse.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske