Brev:
Amme hyppighed
28. november 2012
Alder:
4 mdr.
Amme hyppighed
Kære Helen,
Tak for dine gode svar og råd.
Jeg har en udfordring med for mange amninger om natten. Min datter er 4 mdr gammel og ammer aktuelt mellem 10-12 gange i døgnet, hvilket medfører at hun sjatspiser om dagen og først spiser ordentligt om natten, men til gengæld for hyppigt efter min vurdering.
I nat blev hun puttet kl 19 med amning kl 18.30, så vågnede hun til amning igen kl 21.30, 00.30, 3 og igen kl 5. Prøvede at give hende sut kl 5, men ville ikke acceptere den, pludrede videre og til sidst gav jeg mig, ammede hende kort, hvorefter hun straks faldt i søvn og først vågnede kl 6.30 igen...
Om dagen har jeg forsøgt at amme hende både når hun vågner og skal puttes til lur. Det har imidlertid resulteret i mange hyppige amninger, hvor hun ikke spiser "rigtig" igennem - kun 3-8 min ad gangen, mens om natten spiser hun alt mellem 20-40 minutter, således hun når ind til den fede mælk. Om dagen ammer hun ca. kl 9,11, 13.30, 15, 17, 18.30 og så ca. hver 2.-3. time om natten.
Har du et forslag til en bedre dagsplan, hvor jeg kommer ned på færre amninger - særlig om natten?
Med venlig hilsen - nye mor