Svar: Børnehavestart.

24. november 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

Der er ingen tvivl om, at det er en kæmpe omvæltning for jeres datter at begynde i børnehave og hun vil og skal naturligt reagere på dette. Det er kun et sundhedstegn, at I nogle gange kan mærke, at det er svært for hende - og at hun naturligt nogle dage har mere lyst til at være hjemme ...

Jeres datter har været hjemme indtil nu. Det er rigtig dejligt at I har haft mulighed for at tilbringe så meget tid sammen og jeg er sikker på at det har været super for jer alle. Det er også rigtig dejligt, at du lige nu har barsel, så du har mulighed for at være fleksibel, når storesøster har brug for det, så hun nogle dage hentes tidligere, nogle dage afleveres lidt senere, nogle dage får lov til at holde fri.

Det kræver rigtig mange ressourcer af hende at være i børnehaven og derfor bliver hun naturligt nogle gange træt og nogle gange også ked af det. Jeg ved fra dine tidligere breve, at I har gået til rytmik, svømning, været på legepladsen osv. og jeres datter er derfor vant til at være sammen med andre børn, men der er naturligt forskel på at være det sådanne steder og så at være i børnehave. Der er naturligt også forskel på at lege med nogen hjemme, lege privat, ligesom der er forskel på om man leger med voksne, andre børn og om de andre børn er mindre eller ældre end en selv.

Det er naturligt sjovt og spændende for jeres datter at lege i børnehaven, at være sammen med de andre børn, spejle sig i dem, lære af dem - men det er også nogle gange hård læring. Børn der tager legetøjet fra hende, børn der skubber til hende, kaster sand på hende, går foran i køen hvor hun står og venter osv. Og der er også børn der taler grimt, som siger "du er dum" eller "jeg gider ikke lege med dig" eller "du må kun være med hvis ...

Annonce

... ...". Den modstand har hun ikke mødt før og det gør det naturligt ekstra hårdt og udfordrende.

Det er en helt ny verden hun nu skal finde ud af at begå sig i og det er rigtig vigtigt at du støtter hende i at hun sagtens kan klare det og holder fokus på alt det sjove og dejlige der er ved at være i børnehave. Alt det spændende hun også oplever, netop sammen med de andre børn. Præcis som du skriver, netop støtte hende i at det er rigtig godt for hende at komme ud og få nogle børnehavevenner. Det er vigtigt for hende, også for at give hende nogle sociale redskaber, som hun skal bruge, når hun starter i skole på et tidspunkt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Ligesom du naturligvis også skal lytte til hende og vise hende at du godt forstår at det er svært. Du må derfor godt sætte ord på nogle af de følelse hun har "jeg savner også dig skat", "jeg kan godt forstå du er træt" eller lignende, så hun hører at det er okay, at hun har det som hun har det. Og du må naturligvis også gerne lave aftaler med hende, så hun bedre kan overskue dagen "jeg henter dig, når du skal have frugt" som er en ting i løbet af dagen, som hun kan forholde sig til - hun kan jo ikke klokken. Du kan også lave aftaler med hende om noget I gør sammen, når hun kommer hjem, netop så hun fornemmer at du jo stadig gerne vil hende og ikke sender hende væk "når jeg henter dig, så skal vi bage boller" eller lignende.

Så ja, hun kan godt være "stresset over alt det nye", på trods af at I er det, støtter hende og giver hende masser af plads. Men det er okay - netop fordi I jo er der for hende og kan være fleksible og det lyder som en god børnehave, få børn, en gruppe der er til at overskue for hende og hvor hun på sigt vil trives rigtig godt :)

Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to