Børnehavestart.

24. november 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

Børnehavestart.

Kære Helen.

Så er jeg tilbage med nogle spørgsmål ang. min datter på nu 2 år og 11 mdr.

Det drejer sig om hendes børnehavestart...

Lidt kort info:
Hun startede for 2½ måned siden. Indtil da, er hun blevet passet hjemme af os.
Hun blev storesøster for 5 mdr siden, hvilket vi har været meget opmærksomme på, og det er gået rigtig godt, selvom det selvfølgelig er en stor omvæltning for hende.

Hun er en sensitiv pige. Er egentlig ret tryg ved nye mennesker og også fuld af energi herhjemme i trygge rammer, men hun tænker meget, har meget brug for på forhånd at vide, hvad der skal ske, bliver meget påvirket af stemninger, bliver let irriteret over mærker i tøjet/sand/lign., har meget brug for tryghed og regelmæssighed i hverdagen, og har stort behov for anerkendelse – især hvis hun skal ”irettesættes”.

Vi havde egentlig en god og tryg indkøring, hvor hun ikke en eneste gang græd, når vi gik og godt ville trøstes af pædagogerne, når hun savnede os. Hun har også for det meste virket ok glad, når vi hentede hende og også sagt, at hun var spændt på at skulle i børnehave (det er positivt). Pædagogerne giver udtryk for at hun, som vi også selv er opmærksomme på, har meget brug for tid til at vænne sig til noget nyt og for at vide, hvad der skal ske, og at nogle situationer bliver for meget for hende og at hun her bliver ked af det, men at hun ellers trives derhenne.

Hun har indtil nu været der fra 9-14.30 og i den tid også sovet middagslur. Der gik dog lidt ged i det med luren, da der var en del sygdom hos personalet, nye sovebørn kom til (hvor hun før var den eneste), og hun derfor ikke kunne falde i søvn. Hun begyndte at spørge som det første, når hun vågnede: skal jeg sove i børnehaven i dag – og blev ked af det, når vi fortalte at det skulle hun. Vi besluttede derfor at tage hende hjem kl.12 hver dag for at sove herhjemme og det går rigtig fint.

Hun har dog ofte, og i en periode hver morgen, spurgt: ”skal jeg i børnehave i dag”. Nogle gange virker hun bare til at tænke: nå... hm... og andre gange er hun blevet ked af det og sagt at hun ville blive hjemme. Vi har dog altid kunnet trøste hende og fået hende afsted og afleveret med god stemning. Her de sidste dage synes jeg dog det er gået en del bedre og hun har endda spurgt om hun må komme i børnehave i weekenden...;-)

Jeg har ret let ved at blive bekymret for hende og er ...

Annonce

... også selv sensitiv, og synes det er rigtig svært at finde ud af hvornår der reelt er grund til at bekymre sig... Det er selvfølgelig heller ikke nemt for dig at give mig en formel på... Men vil høre, om du kan sige noget om hvad der er normalt ift. børnehaveopstart, og hvad du tænker jeg skal holde øje med ift. om hun trives?

Jeg har overvejet en del på det sidste, om hun er lidt stresset ovenpå alt det nye med at være blevet storesøster og være startet i børnehave – særligt ift. det med at hun er en sensitiv pige... Har lagt mærke til, at hun har virket mere ”fyldt”/oftere irritabel, at hendes eksem er blevet forværret, at hun har sværere ved at falde i søvn om aftenen (det har dog altid været ok svært for hende) og så det med at hun jo selv giver udtryk for, at hun hellere vil være hjemme/ikke vil derhen... Men samtidig har jeg som sagt alle følere ude og kommer måske let til at overreagere... Hun er jo også i gang med at udvikle sin selvstændighed, og det i sig selv gør vel at hun reagerer anderledes end for et halvt år siden fx ... Og det med at hun ikke vil afsted, siger hun jo også nogle gange, når hun fx skal på tur med far eller mor – og der handler det ikke om tryghed, men om, at hun ikke lige kan rumme et skift... Synes altså det er super svært at hitte rede i – måske også fordi jeg altid har haft 100% føling med, hvordan hun har haft det i løbet af en dag, og nu ikke i lige så høj grad kan følge med...

Uanset hvad, er der jo sket rigtig meget i hendes liv, og det må påvirke hende i en eller anden grad, men min forvirring går nok også på hvor meget, der er for meget og hvordan jeg skal forholde mig til det. Synes jo egentlig vi gør hvad vi kan for at lette det så meget for hende som muligt. Vi har som sagt været meget opmærksomme på at være der for hende i hendes nye rolle som storesøster, børnehaven er en meget lille børnehave, hun er der kun fra 9-12 lige nu og vi giver hende også en fridag, når vi føler at hun trænger til det. Når hun er hjemme om eftermiddagen er vi (mor og far) der begge, så det er heller ikke fordi lillesøster tager al opmærksomheden... Og det er vel også meget godt for hende nu her at komme ud og få nogle gode børnehavevenner?

Men kan hun, til trods for vores hensyn og forbehold, alligevel være stresset over alt det nye?

Håber du kan hitte rede i mine forvirrede tanker...

De bedste hilsner
fra en mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

5. januar 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Putning af far

Kære Helen Vi har brug for gode råd til putning af vores søn på 2,5 år....

Annonce

Viden om børn:

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder