Svar: Suttestop for sensitivt barn
6. november 2012
Alder:
3 år, 1 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev :)
Jeg synes det lyder som en rigtig god idé at stoppe med sutten den 1. december og erstatte af pakkekalender og "bolchepædagogik" :) Det lyder som en rigtig fin afledningsmanøvre, en god måde for ham at få fokus fjernet fra sutten.
I kan overveje om I samtidig skal sende sutterne til julemanden og få et brev retur derfra - det fungere rigtig godt for mange børn. Derudover tænker jeg at det er rigtig vigtigt at inddrage ham i beslutningen om at nu er det slut med sut. Så han er med i processen og ikke føler at I styrer det hele. Nogle gange virker det at han selv er med til tandlægen og hænger sutterne på suttetræet der eller måske afleverer sine sutter hos tandlægen (som så siger at det er rigtig godt!), andre gange at han selv er med til at smide dem ud - de bliver gamle, slidte og mørnede og skal kasseres. Nogle gange kan det være en fordel at være så konkrete og holde fast i at nu er det slut, fordi sutterne ikke kan mere - i stedet for at fokus er at han ikke må få sutten mere ...
Nogle børn har glæde af at det bliver et lidt større projekt, hvor bedsteforældre, de andre børn i børnehaven osv. kan se at man er igang med at slippe sin sut. At det er en stor ting, som fylder noget - og det hjælper at folk kommenterer på det. Det kan man f.eks. gøre med stopsy.dk hvor barnet f.eks. har en t-shirt på, som viser at man er igang med suttestoppet. Jeres dreng er dog umiddelbart ikke påvirket af hvad andre tænker, så det vil måske ikke sige ham så meget ...:)
Og så er det en rigtig god idé at læse bøger om emnet og på den måde tale med ham om at det er tiden, lave aftaler og forberede ham. I skal ikke skule det for ham eller forsøge at snyde ham - I skal sige det som det er, være ærlige og forklare at nu er I nået dertil. Og her vil det være en rigtig god idé at anerkende, at det er svært. I må gerne sætte ord på at han savner sin sut og at det er okay. Og det kan være en rigtig god idé at du selv fortælle at du godt kan huske, hvordan det var dengang du var lille og pludselig ikke skulle bruge sut mere, fordi du var blevet stor. Det at høre dig fortælle at du ved hvordan det er, at du også syntes det var svært, kan hjælpe ham til at føle sig okay. Og samtidig skal du så hele tiden betrygge ham i at du vil hjælpe ham, I er der for ham og hjælper ham til at smide sutten - det er et samarbejde:)
Hvis det så viser sig at det slet ikke går, at han bare bliver dybt ulykkeligt, slet ikke kan sove, græder, er utrøstelig osv. så bliver I naturligvis nødt til at sige at så var det ikke nu - det kunne han ikke klare og så må han få sutten igen. Men prøv at holde fast i at det som udgangspunkt er slut - han har klaret nedtrapningen så godt, så nu skal han lige over den sidste hurdle og I hjælper ham, I klarer det sammen :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske