Svar: Suttestop for sensitivt barn

6. november 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mette

Tak for dit brev :)

Jeg synes det lyder som en rigtig god idé at stoppe med sutten den 1. december og erstatte af pakkekalender og "bolchepædagogik" :) Det lyder som en rigtig fin afledningsmanøvre, en god måde for ham at få fokus fjernet fra sutten.

I kan overveje om I samtidig skal sende sutterne til julemanden og få et brev retur derfra - det fungere rigtig godt for mange børn. Derudover tænker jeg at det er rigtig vigtigt at inddrage ham i beslutningen om at nu er det slut med sut. Så han er med i processen og ikke føler at I styrer det hele. Nogle gange virker det at han selv er med til tandlægen og hænger sutterne på suttetræet der eller måske afleverer sine sutter hos tandlægen (som så siger at det er rigtig godt!), andre gange at han selv er med til at smide dem ud - de bliver gamle, slidte og mørnede og skal kasseres. Nogle gange kan det være en fordel at være så konkrete og holde fast i at nu er det slut, fordi sutterne ikke kan mere - i stedet for at fokus er at han ikke må få sutten mere ...

Nogle børn har glæde af at det bliver et lidt større projekt, hvor bedsteforældre, de andre børn i børnehaven osv. kan se at man er igang med at slippe sin sut. At det er en stor ting, som fylder noget - og det hjælper at folk kommenterer på det. Det kan man f.eks. gøre med stopsy.dk hvor barnet f.eks. har en t-shirt på, som viser at man er igang med suttestoppet. Jeres ...

Annonce

... dreng er dog umiddelbart ikke påvirket af hvad andre tænker, så det vil måske ikke sige ham så meget ...:)

Og så er det en rigtig god idé at læse bøger om emnet og på den måde tale med ham om at det er tiden, lave aftaler og forberede ham. I skal ikke skule det for ham eller forsøge at snyde ham - I skal sige det som det er, være ærlige og forklare at nu er I nået dertil. Og her vil det være en rigtig god idé at anerkende, at det er svært. I må gerne sætte ord på at han savner sin sut og at det er okay. Og det kan være en rigtig god idé at du selv fortælle at du godt kan huske, hvordan det var dengang du var lille og pludselig ikke skulle bruge sut mere, fordi du var blevet stor. Det at høre dig fortælle at du ved hvordan det er, at du også syntes det var svært, kan hjælpe ham til at føle sig okay. Og samtidig skal du så hele tiden betrygge ham i at du vil hjælpe ham, I er der for ham og hjælper ham til at smide sutten - det er et samarbejde:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis det så viser sig at det slet ikke går, at han bare bliver dybt ulykkeligt, slet ikke kan sove, græder, er utrøstelig osv. så bliver I naturligvis nødt til at sige at så var det ikke nu - det kunne han ikke klare og så må han få sutten igen. Men prøv at holde fast i at det som udgangspunkt er slut - han har klaret nedtrapningen så godt, så nu skal han lige over den sidste hurdle og I hjælper ham, I klarer det sammen :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.