Suttestop for sensitivt barn

6. november 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

Suttestop for sensitivt barn

Kære Helen.

Vores søn er fra Sept09, og vi tænker det er ved at være tid til at smide sutten om natten også. Vi har stille og roligt fjernet den mere og mere fra ”hverdagen” over det sidste halve år, så han nu kun får den ved puttetid og har den til han står op – dvs. heller ikke med ind i sofaen om morgenen. Det har han accepteret rimeligt nemt, det tog et par uger, hvor han talte om den, når vi kørte bil, og han kan godt blive ked og kræve den, hvis han er meget træt og kokser lidt (ikke at han får den), men ellers accepterer han det.

Så nu står vi ved den sidste bastion – at sove uden sut. Vi har prøvet at introducere sutteklud og bamser, og han sover også med begge dele, men de har helt klart ikke erstattet sutten.

Problemet er, at vores søn er meget sensitiv. Han har et stort behov for tryghed og forudsigelighed – og han er rigtigt dårlig til forandringer. De tager tid, og han reagerer som regel netop om natten, hvor sutten så har været hans tryghedsting. Vi tror ikke på at han selv når dertil at det er ok at slippe sutten – jeg var selv 4 før jeg blev vænnet fra den, og jeg kan faktisk stadig tydeligt huske det som noget absolut ikke-rart (du kan næsten gætte at jeg selv var/er sensitiv).

Jeg går hjemme på barsel indtil januar, så vores tanke var at vi stille og roligt begynder at tale om det med at slippe sutten helt her i løbet af november, og at han så skal slippe den 1.12 – hvor vi samtidigt introducerer hans første ...

Annonce

... pakkekalender. Tanken er at flytte fokus fra det ikke-så-sjove suttestop til noget hyggeligt. Ikke som i ”hvis du vil have en gave skal du slippe sutten” men ”nu er det slut med sut og nu skal du for resten lige høre noget virkeligt spændende som sker her i denne måned”. Vi kan jo kalde det afledning med bolchepædagogisk afsæt ;o) På den måde sker der ikke for mange forandringer samtidigt, eftersom det også bliver en forandring at jeg starter på arbejde igen og han får længere dage i børnehaven. Nu ville vi stadig kunne give ham korte dage og det ville ikke vælte det hele med nogen søvnløse nætter.

Men vi er bare så meget i tvivl om vi gør det rigtige. Sandsynligvis bliver virkeligheden ikke nær så slem som vores fantasi, men det bliver bare en stor ting i hans lille verden. Er det dumt at tage beslutningen for ham? Skal vi vente til han selv mener han er klar? Som sagt så tvivler vi meget stærkt på at han selv når dertil hvor han giver slip før muligvis når han er væsentligt ældre, og det har hans tænder jo absolut ikke godt af! Han er flintrende ligeglad med om jævnaldrene kammerater bruger eller ikke bruger sut, han er ikke påvirkelig af andre på den måde.

Vi er naturligvis helt med på at når vi gør det, så er det vores ansvar at holde fast i beslutningen! Hvilke positive fraser kan vi bruge for at fastholde ham i at det er slut med sut, uden at underkende hans savn? Og er vores tanke om at flytte fokus helt i hegnet?

Kærlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år