Svar: Dreng med uro

31. oktober 2012

Kategori:
Alder:
5 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære du

Tak for dit brev og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig - og så må du selv prøve at vurdere, hvad du kan bruge og hvad du ikke kan ... :)

Jeg vil starte med at gribe fat i det sidste du skriver - at I har haft en ergoterapeut til at se på ham. Det var nemlig min umiddelbare tanke, at det kunne være en idé og dette fordi den store motoriske uro, jeres dreng har, måske skyldes at han har sanseintegrationsproblemer.

Dette kan vise sig på forskellig måde, nogle børn bliver meget urolige, næsten hyperaktive og har meget svært ved at sidde stille. Andre børn trækker sig ind i sig selv og har svært ved at rumme større forsamlinger og meget uro.

Hvis barnet har problemer med sanseintegration, så vil de f.eks. kunne have rigtig svært ved at kontrollere deres krops bevægelser. Det vil have meget svært ved at fornemme deres krop - det er derfor arme og hænder ofte hele tiden er i bevægelse. De vil ofte også have svært ved berøring, både svært ved at blive rørt ved og også svært ved selv at mærke, hvordan de rør ved andre - altså hvor hårdt de trykker eller hvordan man kærtegner.

Så når jeres dreng har rigtig svært ved at sidde stille på stolen, har svært ved at holde sine arme i ro, i det hele taget har sin krop rigtig meget i bevægelse hele tiden - ja så kan det faktisk godt være et et sansemotorisk problem. Her kan man blandt andet lave "børste-øvelser" med ham og det er her at en ergoterapeut eller fysioterepeut kommer ind i billedet.

Nogle børn vil også have glæde af at sove med en kugledyne, som er en speciel dyne, der er fyldt med kugler. Når barnet sover, vil dynen lægge sig omkring barnet og kuglerne trykke på forskellige steder på kroppen, når barnet bevæger sig og dette hjælpe barnet til fysisk ro. En kugledyne er ret dyr, men den kan lejes, hvis man vil forsøge om det hjælper. Nogle kommuner har dem også til udlån.

Man kan på samme måde også købe en kuglepude, som placeres på f.eks. spisebordsstolen. Den er bevægelig og det betyder, at når man har meget uro i kroppen, så kan noget af denne uro forplante sig i puden og stimuleringen af kuglerne vil hjælpe barnet til at sidde mere stille og bedre kunne koncentrere sig.

Med hensyn til at lyve og situationen med perlerne, så får jeg indtryk af at jeres dreng har rigtig svært ved at finde ud af, hvad ben han skal stå på og jeg får også på fornemmelsen at han et eller andet sted, føler sig forkert, ikke god nok og i tvivl om hvad han bidrager med i jeres familie - for han bliver naturligt sammenlignet med sin søster, men er meget forskellig fra hende og han er samtidig også blevet storebror - så lige nu tror jeg at han har rigtig svært ved at finde sin rolle.

Og jeg tænker, at det virker meget uretfærdigt, at gøre så stort et nummer ud af de perler. Ja - det var ham der væltede dem, men da det skete, gik han selv ud og hentede en kost og var udmærket klar over at det var ham - og ...

Annonce

... herefter burde situationen jo så være blevet glemt. Men det er den ikke, og det bliver taget op igen næste dag, hvilket jeres dreng har rigtig svært ved at forholde sig til og så er det at han begynder at føle sig forkert og derfor ikke vil stå ved, at det er ham, der har gjort det ... Han forsøger at slippe udenom og siger derfor at det ikke var ham - for han har brug for at situationen bare bliver glemt.

Jeg tænker at I skal være rigtigt opmærksomme på ikke at skælde ham for meget ud. Det kommer I sandsynligvis let til, fordi han er så meget anderledes end sin søster - det er altid hende der sidder pænt, gør som det forventes, siger sandheden osv. og det er ham, der altid skaber problemer ... Sådan ser det ud og det er rigtigt synd for ham, hvis han har følelsen af ikke at være god nok og det handler om selvværd.

Den bedste gave vi kan give vores børn er et højt selvværd. Og selvværd er ikke det samme som selvtillid.

Selvtillid: Handler om noget vi gør, det handler om noget vi kan. Det betyder i praksis, at hvis jeres dreng har en følelse af "jeg kan finde ud af det jeg skal", så har han selvtillid.

Selvværd: Handler om noget indre, det handler om at have værdi. Det betyder i praksis at hvis jeres dreng har følelsen af at "alt ved mig er som det skal være", så har han højt selvværd.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Når børn vokser op, så vil der naturligt være sammenligninger. Børn møder sammenligninger i hverdagen - der er ting vi voksne mestrer, som vores børn ikke mestrer, der er ting de andre børn i børnehaven kan finde ud af og som jeres dreng måske endnu ikke kan og så har I jo tvillinger - som naturligt er forskellige ... Hverdagen er fyldt med sammenligninger.

Hvis man har et højt selvværd, så har man en følelse af at have værdi. Så føler vi at vi er okay, selvom vi ikke mestrer det de andre mestrer, så kan vi acceptere at vi er forskellige og at nogle kan noget og andre kan noget andet. Så føler vi at vi er elsket og har værdi - uanset om vi kan noget, fordi det i sig selv har værdi, at vi er den vi er.

Hvis vi har et lavt selvværd, så vil vi være i tvivl om vores egenskaber, så vil vi stille spørgsmålsregn ved om det vi gør og siger mon er godt nok. Om måden vi ser ud på er okay, om vi er forkerte og vi vil have en følelse af at det var bedre, hvis vi var ligesom de andre. Hvis vi har et lavt selvværd, så vil vi, når vi sammenligner os med andre, tvivle på os selv og det vi kan eller det vi står for, vil vil føle at de andre er lidt bedre, lidt dygtigere, lidt pænere end vi selv er ... og jeg tænker at I skal prøve at arbejde lidt med at styrke jeres drengs selvværd. Netop ved at se ham og anerkende ham og give ham følelsen af at ingen kan tage hans plads, han er noget ganske særligt, netop fordi han er den han er.

Jeg håber at mine tanker hjælper lidt videre på vej og at I måske vil kunne bruge noget af det jeg skriver .. :)

Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)